Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg Har hittat ett makro som skapar 12 blad med månadernas namn.
Makrot har alltid fungerat tidigare. Men nu när jag prova lägga in det i en modul så funkar det ej.
Den säger "Körfel nr9 och att indexet är utanför intervall".
Följande rad gulmarkeras:
Sheets(i).Name = Range("A" & i)
Märkligt att det fungerat tidigare. Är det nån konflikt med andra makron jag har eller vad?
Här är hela koden:
Sub InfogaNamn()
Dim intBlad As Integer
Dim intNya As Integer, i As Integer
Application.ScreenUpdating = False
intBlad = Sheets.Count
intNya = intBlad + 1
'Om antalet blad överstiger 12 ska dessa raderas
If intBlad > 12 Then
For i = 13 To intBlad
On Error Resume Next
Application.DisplayAlerts = False
Sheets(i).Delete
Next
End If
'Om antalet blad understiger 12 lägger vi till det antal som behövs
For i = intNya To 12
Sheets.Add
Next
Range("A1") = "Jan"
Range("A1").AutoFill Range("A1:A12")
For i = 1 To 12
Sheets(i).Name = Range("A" & i)
Next
Range("A1:A12").ClearContents
Sheets(1).Activate
End Sub
lecxeMedlem sedan okt. 200750 inlägg Hej!
Det fungerar bra för mig och jag kan inte se några brister i koden heller. Har du testat att köra i en helt ny bok utan andra makron?
/lecxe
Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg Jag har lagt makrot så det ligger i boken Personal.xlb eller vad den nu heter. Tänkte att makrot skulle passa bra ligga så jag kommer åt det överallt.
Ordet Januari skrivs i A1 av nån anledning när jag kör.
lecxeMedlem sedan okt. 200750 inlägg Prova att stega dig igenom koden med F8. Kolla om A1:A12 verkligen fylls med jan-dec efter kodraden
Range("A1").AutoFill Range("A1:A12")
TosseMedlem sedan aug. 2004126 inlägg Jag skulle hellre lägga månaderna i än array istället för att skriva in den första i ett blad, använda autofyll, och sen läsa in dem igen.
Makrot fungerar här också, i alla fall när det ligger i en vanlig arbetsbok.
Om du inte vill använda en array skulle jag speca vilket sheet du har rangen i, typ:
Sheets(1).Range("A1") = "Jan"
och
Sheets(i).name = Sheets(1).Range("A1")(i,1)
Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg Hej igen!
Koden funkar när jag lägger den i en tom arbetsbok ser jag nu.
Tidigare låg den i boken "Egna makron" som gör att man kommer åt makrot i alla filer och då funkade den ej.
Min tanke med makrot är att det ska ligga globalt så att jag kan skapa nya blad även vid nya böcker.
Har ni provat lägga makrot i "Egna makron"?
Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg Om jag förstått rätt så kan man väl lägga makrona antingen lokalt i en arbetsbok, egna makron (Globala varianten) och Ny bok!?
Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg Nu funkade det när jag la det i arbetsboken "Egna makron". Märkligt.
Vid skapning av makron. Vad är skillnad på:
Denna arbetsbok
Ny arbetsbok
Arbetsboken egna makron.
lecxeMedlem sedan okt. 200750 inlägg Hej!
Denna arbetsbok placerar makrot i en modul i den arbetsbok du använder för att spela in. Ny arbetsbok skapar en ny tom arbetsbok och lägger makrot i Modul1 där. Egna har du ju redan listat ut..
/lecxe