webForumDet fria alternativet

EXCEL-Om, både sant och falskt

2 svar · 745 visningar · startad av evesve

evesveMedlem sedan sep. 2001163 inlägg

Hej!
Jag har en tabell (bilden) där jag vill kolla fälten både uppåt och neråt.
I kolumn E tar jag först reda på om kolumn A,B,C stämmer med nästa rad och att kolumn D INTE stämmer med nästa rad.
I kolumn F kollar jag samma sak uppåt för att få med även den underliggande raden.
I kolumn G plockar jag ut värdena (som alltid är U eller T)

Kolumn E	=OM(A4&B4&C4=A5&B5&C5;OM(D4<>D5;D4;""))					
Kolumn F	=OM(A4&B4&C4=A3&B3&C3;OM(D4<>D3;D4;""))					
Kolumn G	=OM(E4="T";"T";OM(E4="U";"U";OM(F4="T";"T";OM(F4="U";"U";""))))

Enligt bilden så är det alltså dom gulmarkerade raderna som är intressanta.

Detta fungerar men jag skulle vilja ha allt i samma kod utan att behöva ta 3 celler till hjälp.
Mina hjärnceller tog slut där...
Nån som har ett tips?

excel_sammanställning.JPG
lecxeMedlem sedan okt. 200750 inlägg

Hej!
Generellt när man bygger stora formler kan man använda metoden nedan. En liten brasklapp först bara: Jag brukar oftast avråda från sk "megaformler" och i stället ha kvar de olika delberäkningarna, precis som du har nu. Du kanske kan dölja kolmnerna E:F i stället? Om du ändå vill få in allt i en formel så kan du ju kopiera undan de ursprungliga delarna till ett annat ställe i arbetsboken för dokumentation. Personer som kommer att arbeta med kalkylbladet efter dig får då lättare att tolka och redigera formeln. Nog med mässande, tillbaka till frågan. Detta är en generell metod för att bygga "megaformler".

1. Markera E4 och kopiera följande del av formeln: OM(A4&B4&C4=A5&B5&C5;OM(D4<>D5;D4;"")) dvs allt utom "="-tecknet.

2. Klistra sedan in detta i formeln i G4, på de ställen där det står "E4". Du ersätter alltså referensen E4 med den formel som ger resultatet.

3. Gör på samma sätt med F4 dvs kopiera
OM(A4&B4&C4=A3&B3&C3;OM(D4<>D3;D4;""))
och klistra in i G4.

Slutresultatet borde se ut så här:

=OM(OM(A4&B4&C4=A5&B5&C5;OM(D4<>D5;D4;""))="T";"T";OM(OM(A4&B4&C4=A5&B5&C5;OM(D4<>D5;D4;""))="U";"U";OM(OM(A4&B4&C4=A3&B3&C3;OM(D4<>D3;D4;""))="T";"T";OM(OM(A4&B4&C4=A3&B3&C3;OM(D4<>D3;D4;""))="U";"U";""))))

/lecxe

evesveMedlem sedan sep. 2001163 inlägg

Tackar för svaret!
Det fungerade alldeles utmärkt. :)
Jag tänkte nog lite baklänges...
Jag kör med alternativet att dölja kolumnerna nu, så du kanske har rätt i att låta det vara som det är.

En generell följdfråga:
I mitt exempel rör det sig om 20-25.000 poster vilket ger en hyfsat stor fil.
Det spelar kanske inte så stor roll men har det nån betydelse för hastigheten/stabiliteten om jag väljer det ena eller andra alternativet?
(Har inte testat på den "äkta" filen än.)

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.7de19299
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)