Kalle MMedlem sedan mars 20041 938 inlägg
Om man har exempelvis följande datum a:kolumnen:
2006-02-03
2005-03-04
Hur gör jag för att få fram vilken vecka datumen är i b-kolumnen?
Ska jag stå i B1 använda =VECKONR(a1) ?
Annan fundering:
Om man har datum i a-kolumnen och vill ha i b-kolumnen vilket år det är endast. Exempelvis 2006 endast. Vad är det för skillnad på att välja ett årformat (ÅÅÅÅ) än att stå i B1 och göra formleln =ÅR(A1) ?
clarkbonesMedlem sedan feb. 20012 693 inlägg
Finns nog ingen veckofunktion i excel. Jag använder en egen VBA-funktion:
Public Function Getweek(dt As Date)
Dim s As Variant
s = DatePart("ww", dt, vbMonday, vbUseSystem)
Getweek = s
End Function
Lägg in koden i en vba-modul. Sedan kan du anropa den från ditt worksheet genom att skriva följande i en cell:
=GetWeek(2007-10-23)
SBMedlem sedan maj 2000194 inlägg
Jodå, det finns en veckofunktion i Excel. Eventuellt får du installera tillägget Analysis Toolkit om funktionen inte finns tillgänglig.
I Excel 2007 finns den tillgänglig som standard, märker jag.
Kalle MMedlem sedan mars 20041 938 inlägg
Det verkar funka med =VECKONR(A1).
Tänkte bara om den var opålitlig :-)
Jag kör 2007.
MindreVetandeMedlem sedan okt. 2005362 inlägg
Den som fanns i gamla excel var i alla fall opålitlig för svenska veckonummer. Använder den aldrig själv. Men den visar tydligen fel när årsskiftet hamnar på en onsdag och det är skottår eller nåt sånt. Har för mig att 2004 var ett strulår. Men tyvärr vet jag inte vilka datum som blir fel.
Sista veckan kan också bli fel. Se. t.ex :
=VECKONR(DATUMVÄRDE("2007-12-31");2)
Skall ge vecka 1 enligt min tryckta kalender. Men i gamla excel blir det vecka 53. Kolla om det blir rätt i Excel 2007. Blir det fel så kan du gå till https://www.xldennis.com och skriva in veckonummer i sökrutan så får du några förslag på lösningar. Både formler och VBA.
andersexcelMedlem sedan juli 20122 inlägg
Ett gammalt inlägg, men problemet är fortfarande aktuellt, och då jag har en lösning på det så...
Jag har skrivit ett blogginlägg om hur man kan använda VECKONR för att få svenskt veckonummer i Excel 2010:
http://andersexcel.se/visa-svenska-veckonummer-med-veckonr/
Lösningen är att använda returtyp 21. Men detta är inte helt enklet att upptäcka i Excels felaktiga ovh förvirrande ”hjälp”…
mvh
Anders