webForumDet fria alternativet

Makron globalt

2 svar · 1 469 visningar · startad av Kalle M

Kalle MMedlem sedan mars 20041 938 inlägg

Om man gjort ett makro som ligger lokalt i en arbetsbok och sedan vill ha så makrot finns tillgänligt i nya filer jag skapar i efterhand.

Då ska man väl komma åt mappen "Egna makron"!?

För att komma åt denna i efterhand så brukar jag spela in och avbryta makrot så att jag ser mappen "Egna makron" i VBA och så klipper jag makrot dit.
Förhoppningsvis gör jag rätt!? :-)

När makron ligger lokalt i en fil så måste jag ju spara filen givetvis men hur är det när man lägger det i "Egna makron"? Behöver jag spara sedan på nåt sett?

MindreVetandeMedlem sedan okt. 2005362 inlägg

Egna.xls är en dold arbetsbok som startas varje gång du startar excel (dvs om du någonsin har spelat in ett makro och valt "arbetsboken egna makron").
Om du står i ett tomt blad och går till menyn
Fönster->ta fram
så ser du att den finns där men är dold. I min dator ligger filen i excels "autostartmapp"
C:\Documents and Settings\"användarkonto"\Application Data\Microsoft\Excel\XLStart\EGNA.XLS
Där kan man även lägga egna filer. Jag har en XLA-fil med egna "bra att ha funktioner" som jag lägger där och släpar mellan olika datorer. Egentligen kan man lika gärna köra det via verktyg->tillägg. Det är väl en smaksak antar jag.

Kalle M skrev:

...men hur är det när man lägger det i "Egna makron"? Behöver jag spara sedan på nåt sett?

Du kan välja att spara den innifrån VBA-editorn. Annars brukar du få en fråga om du vill spara när du stänger av excel.

Kalle MMedlem sedan mars 20041 938 inlägg

och då förmodar jag att den frågar "Om jag vill spara makrot som ligger i Egna makron"?

I Excel 2007 har dom ju gjort så att man måse spara en makrofil av en xls för att kunna aktivera makron.

Genererad på 365 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb