devotionMedlem sedan jan. 20012 711 inlägg Hej! :birp
Jag har ett excelark som har två kolumner i den ena kolumnen står ett gatunamn och i den adra ett gatunummer. Nu ska jag läsa in den filen i ett annat program, men där vill man ha både gatunamn och nummer i samma fält.
Kan man i excel på något sätt göra en formel som lägger ihop gatunamnet i ena cellen med gatunumret i andra cellen? Det ska vara ett mellanslag mellan. :)
Mvh
Henrik
Peter SMedlem sedan dec. 20025 484 inlägg God kväll! :bire
Kan du inte konkatenera ihop dem i det program i vilket de läses in?
devotionMedlem sedan jan. 20012 711 inlägg Hmm...
Tanken är att exportera excel-filen till en skv-fil som sedan programmet läser in.
Det är klart att man med script kan göra det, men nu finns det en inbyggd textinläsningsplugin, som jag tänkte använda...
Så, jag tänkte gå den enkla vägen, om det nu finns någon.... ;)
Mvh
Henrik
@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg Efter en snabb test funkar detta:
=A1 &" " &B1
Jag förutsätter att det står något i a1 och b1, och att du är placerad i c1. Sedan är det bara att kopiera ner.
devotionMedlem sedan jan. 20012 711 inlägg hmmm.. det fungerar i nyöppnad arbetsbok, men inte i min gamla.. :( Även att cellformaten är desamma...
Mvh
Henrik
TosseMedlem sedan aug. 2004126 inlägg Konstigt, det är så man gör. Är din arbetsbok sparad i något gammalt Excel-format?
Annars kan du prova =SAMMANFOGA(A1;" ";B1) i C1
devotionMedlem sedan jan. 20012 711 inlägg Det fungerade... :)
Och @nders lösning fungerade i en nyöppnad arbetsbok, men inte i min befintliga...
@nders lösning skall vara likvärdig med SAMMANFOGA.
Är det inte så enkelt att du råkat lämna något mellanslag i formeln?
=A1 &" " &B1
=A1&" "&B1
TosseMedlem sedan aug. 2004126 inlägg
MindreVetande skrev:
@nders lösning skall vara likvärdig med SAMMANFOGA.
Är det inte så enkelt att du råkat lämna något mellanslag i formeln?
=A1 &" " &B1
=A1&" "&B1
Det ska gå med (valfritt antal) mellanslag också, jag har alltid det eftersom jag tycker att det blir mer lättläst.
Jo, jag brukar använda använda det själv. Tillsammans med radbrytnngar så kan tom nästlade om formler bli begripliga. Jag tänkte mest om det kom med något konstigt tecken när formeln kopierades direkt från Webforum. Men då borde det ju ge problem även i det nya bladet...
Nahh, räknar det som ett nytt skumt fel.