webForumDet fria alternativet

Styra formel med värde i cell i Excel?

1 svar · 1 421 visningar · startad av bigsky

bigskyMedlem sedan maj 2002821 inlägg

Jag har 7 flikar i mitt excel-ark. Flik 1 innehåller en formel. Formeln innehåller referenser till celler i de övriga flikarna 2-6. Kan jag med hjälp av ett värde, t ex. 2 i en cell i flik 1 styra referenserna i formeln?

T ex. om jag i cellen anger 2, så uppdateras formeln och referenserna pekar till cellerna i flik 2. Eller om jag anger 6 så uppdateras formeln och referenserna pekar till cellerna i flik 6.

Anledningen till att jag vill göra på detta sätt är för att slippa ha 6 uppsättningar av flik 1, dvs. en kopia till varje flik 2-6 och att det ska vara lätt att styra vilken flik informationen hämtas från.

MindreVetandeMedlem sedan okt. 2005371 inlägg

INDIREKT()
dvs funktionen indirekt.
Antag att du
anger bladnummer i cellen: Blad1!B3
du vill returnera värdet i A1 från de olika bladen

Då kan du skriva en formel i stil med:
=INDIREKT(ADRESS(1;1;;;"blad"&B3))
Eller, håll det ännu enklare:
=INDIREKT("blad"&B3&"!A1")

******Onödig överkurs******
Du skulle till och med kunna dela upp det i en Tvåstegsraket.
Skriv in "bladsiffran" i B3
2
Göm undan själva "adresskaparformeln" i Cell B555
=SAMMANFOGA("blad";B3;"!A1")
eller kanske
="blad"&B3&"!A1"

Sen kan du använda en kortare variant av Indirekt för att returnera värdet i de formler där de behövs.
=INDIREKT(B555)
Fast det är klart. Då är det nästan enklare att hämta värdet i B555 och hänvissa till den cellen om du behöver göra en uträkning.

Jag funderade lite på en annan variant. Om du t.ex vill summera alla värden i cell A1 i Blad2-Blad6 så kan du ju använda någonting som heter "3D-formler". typ:
=SUMMA(Blad2:Blad5!A1)
I praktiken innebär det att du låter bladen vara "området" istället för/tillsamman med cellerna. Det fungerar bara för vissa formler. Men eftersom dina blad ser likadana ut så kan du säkert ha nytta av det.

Hursomhellst. Min tanke var att peta in en 3D-refferens i INDEX och styra returen med hjälp av din "styrsiffra". Men jag får det inte att fungera.
=INDEX(Blad2:Blad5!A1;B3)
Bahhh. Tror att 3D-referenser och matrisformler fungerar illa ihop. Så jag antar att det är där problemet ligger.

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)