webForumDet fria alternativet

Thunderbird, Outlook och IMAP

6 svar · 1 539 visningar · startad av haider

haiderMedlem sedan jan. 2003956 inlägg

Hej,

Jag har just installerat Thunderbird på min bärbara och min stationära har Outlook.
Båda två har ett IMAP konto installerat. Detta gjorde jag för att se hur de två synkar mot varandra.

Som förtydligande info så kan jag tala om att Outlook är "huvudprogrammet" och att den bärbara är bara ett komplement till min e-post.
När jag är utanför hemmet ska jag kunna maila svar etc, men när jag är hemma så ska jag kunna synka skickade mail genom att flytta dem från Skickat i IMAP mappen och in till den vanliga skickat mappen.

Lite erfarenheter och frågor:

* När jag markerar något mail på Thunderbird som läst, uppdateras den som läst i Outlook också
* När jag svarar ett mail genom Thunderbird ser jag det som besvarat i Outlook.
* Thunderbird har en inställning där besvarade mail hamnar under "Sent" (Eller skickat som det heter på den svenska versionen) i IMAP mappen.
Detta är grymt bra, för jag lyckades aktivera så jag ser den mappen på Outlook och därmed kan jag synka de skickade mailen inifrån Outlook

* En fråga är; Kan man få Outlook att lägga skickade mail i en mapp under IMAP kontot?
* När jag tar bort mail i Outlook så blir de grenomstrukna. Jag ser dem inte i Thunderbird. När jag tar bort något i Thunderbird så hamnar mailet i Papperskorgen och i Outlook blir det genomstruket. Varför ser jag inte mailet i Thunderbird om jag tar bort det i Outlook?

Är det någon som har lite erfarenheter att dela med sig?

FunkenMedlem sedan juli 2001220 inlägg

Hej

Som svar:

Jo det går alldeles utmärkt att be outlook lägga skickade mail i IMAP "sent" mapp. Det är bara välja den mappen under inställningarna.

Du ser inte mailet, för att det egentligen inte är borttaget från servern utan bara outlook som tar bort det. Du får ställa in så att outlook placerar kastade mail i din "papperskorgsmapp"

Med imap behöver du ju egenligen inte synca. Allt ligger ju redan på servern, och det du gör i ett program slår ju sedan automatiskt mot det andra programmet. Samma sak gäller om du använder en webmailklient. Så statusen håller servern reda på. Ett tips är att du skapar de mappar du behöver på mailservern. Ex:

INBOX
--Skickat
--Papperskorg
--Utkast
--Sparat

Sen ställer du bara in i båda programmen att använda dessa mappar, och inte köra på de lokala mapparna!

Hallå där

Funken skrev:

Jo det går alldeles utmärkt att be outlook lägga skickade mail i IMAP "sent" mapp. Det är bara välja den mappen under inställningarna.

Aha.. Då återstår att veta vilken inställning det rör sig om. Jag har letat ett par gånger utan framgång. Vet du möjligen var man hittar den inställning som anger var de skickade mailen lagras?

Funken skrev:

Du ser inte mailet, för att det egentligen inte är borttaget från servern utan bara outlook som tar bort det. Du får ställa in så att outlook placerar kastade mail i din "papperskorgsmapp"

Aha2. Hur ställer man in det?
Jag är med annars. Ändå så tycks det mailet som man taggar som borttaget i Outlook "försvinna" i Thunderbird. Det hamnar inte i borttaget så som Thunderbird hanterar det. Omvänt funkar det bra. Thunderbird-mailet hamnar i borttaget och i Outlook blir det överstruket.
Om du har någon förklaring på detta så tar jag tacksamt emot. Annars är det inte hela världen och vi kan droppa det. Så länge :)

Funken skrev:

Med imap behöver du ju egenligen inte synca. Allt ligger ju redan på servern, och det du gör i ett program slår ju sedan automatiskt mot det andra programmet. Samma sak gäller om du använder en webmailklient. Så statusen håller servern reda på. Ett tips är att du skapar de mappar du behöver på mailservern. Ex:

INBOX
--Skickat
--Papperskorg
--Utkast
--Sparat

Sen ställer du bara in i båda programmen att använda dessa mappar, och inte köra på de lokala mapparna!

Med synk menar jag givetvis endast skickade mail. Allt annat är ju redan kvar. Jag behöver spara mina skickade mail någonstans så att jag från min stationära dator kommer åt dem.
Så som du har ritat upp det så är det tydligt. Jag trodde först att man ska ha skickat-mappen parallelt med inboxen, inte _i_ den alltså.

Vad som återstår är alltså att ta reda på hur Outlook kan spara utgående mail på annan plats än lokalt.

tack i förhand :)

Hej igen

Ja då ska vi se. Var nog lite trött igår. Hyfsat rörigt inlägg jag skrev.

För att få outlook att spara mail i vilken mapp du vill, så gör du så här. Skapa ett nytt mail genom:

Nytt--->Alternativ--->Spara skickat mail i:--->bläddra och välj mappen som du vill ha det i.

Angående din andra fråga. Det där är en imap funktion. Mailet markeras som bortaget, men det är dock inte borttaget alls. Det är precis som du säger att det markeras som borttaget i alla IMAP kompatibla klienter. Jag har dock de program som jag använder att placera det i min papperskorgsmapp, så jag kan välja om jag vill ha kvar det där eller tömma mappen då och då. Hur man ställer in det i outlook vet jag faktiskt inte då jag inte använder det. Ett alternativ är så klart att skapa en regel för det, men borde så klart finnas ett smidigare alternativ.

Men annars:

Verktyg-->Regler och aviseringar

Angående syncen.

Att skapa en mappstruktur som jag är ju inte nödvändigt. Du kan ju skapa den hur du vill. Jag använder olika "profiler" så om jag ex skickar ett mail från arbetsprofilen hamnar den under min mapp:

ARBETE
-->Sent

Men, så länge du ställer in att outlook ska spara dina mail i samma "sent" mapp så kommer du alltid ha syncade mail, då programmen alltid hämtar infon från IMAP servern. Det är ju det som är IMAP styrka. Att oberoende om du kör med webmailen eller din klient hemma så har du alltid full koll på vilka mail du svarat på, markerat som viktiga, skickat osv.

Lycka till med papperskorgsdilemmat.

EDIT: För att dina imapmappar ska synas, så måste du sett till att du prenumererar på dem.

Verktyg-->IMAP-mappar

Ojdå funken, du är ju hur duktig som helst på Outlook. Det är så jag önskar jag hade fler frågor :P

Hur kan du allt detta? Samtidigt har du bevisat för mig att Outlook än en gång har ett mysko upplägg. Funktionerna hittas inte fint o smart upplagt under Alternativ, utan man måste gå in i andra fönster osv.

En sista fråga har jag dock: När man klickar i Alternativ under Nytt, är detta permanent? Jag får nämligen en känsla av att vissa saker, tex att man timar in så mailet skickas en annan tid osv, det är temporärt.

Prenumeration: Jo, det upptäckte jag i samband med lite saker som du sa. Det är ett annat jobbigt fenomen, att man irrar sig bort (missförstår) pga vilka benämningar som används i program. Hade det bara hetat Visa/Dölj mappar så skulle det vara så enkelt.

ps, jag accepterade som slutgiltigt, men är nyfiken över Alternativ-inställnignen jag frågade om.

Hehe, nja jag använder det inte, så kommer inte ihåg mycket och är därför väldigt krasslig på det.

Är det inte permanent ? Hmm, ja då är det bara att ange en regel för det tyvärr. Outlook må vara kraftigt, eftersom du kan skapa precis vilka regler som helst i stort sett, men det är som du säger, funktionerna är utspridda och att så enkla saker inte finns med i gundinställningarna är ju tragiskt.

Men men, vill du köra outlook, så kan du lösa det med en regel som placerar alla mail i din valda mapp.

Hur som helst: You da man!

Jag har ärligt talat inte testat på huruvida det är permanent eller inte. Jag har kanske förhastat mig om jag utryckt det som om det inte är permanent. De andra sakerna jag nämnte, tex att man ställer in tiden för när ett mail skickas, det är temporärt, det vet jag.

Stort tack! Du har lett mig mot rätt håll utan tvekan.

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)