webForumDet fria alternativet

Excel. Hämta data från annat blad.

4 svar · 20 281 visningar · startad av Nicrosoft

NicrosoftMedlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Jag har 3 st blad som innehåller olika information. Det som är gemensamt är artikelnummer.

Hur skriver man för att hämta information från de andra bladen och få in den på vald plats i första bladet (eller ett fjärde om det är lättare).

T.ex. så har jag på blad 1 min prislista. Från blad 2 vill jag ha in EAN och förpackningskvot, från blad 3 vill jag ha in vikt.

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

T ex
=Blad2!D10
om du vill hämta information från cell D10 på blad 2

Det är tyvärr inte så enkelt att informationen står på samma sätt i alla tre bladen så någon form av sortering/hämtning på artikelnummer krävs nog.

MindreVetandeMedlem sedan okt. 2005371 inlägg

Letarad?
=LETARAD(A2;Blad2!A:B;2;FALSKT)
A2 är cellen med ditt artikelnummer
Blad2!A:B är de data du vill importera "databaskolumner" (LETARAD tittar alltid i den "vänstraste" kolumnen för att leta efter artikelnumret)
2 är vilken kolumn du vill returnera värdet ifrån (innom databasen dvs B i det här fallet)
FALSKT betyder att excel INTE får använda ett närmevärde till artikelnumret (eller, för att använd Open office enklare förklaring, data är inte sorterat.)

Gör om för varje kolumn du vill importera.

Du kan göra samma sak genom att kombinera PASSA och INDEX/FÖRSKJUTNING. Men om dina artikelnummer alltid står till vänster så är LETARAD mycket enklare. Men, ett exempel:
=INDEX(Blad2!B:B;PASSA(A2;Blad2!A:A;0))

Sweet.. Deta sparar timmar av jobb för mig.

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)