webForumDet fria alternativet

Hjälp med superenkel formel i Excell

Kontorsprogramur Kontorsprogram

4 svar · 636 visningar · startad av Poteta

PotetaMedlem sedan maj 20053 911 inlägg

Skratta inte nu. :r
Jag har bara använt Excell för att det är ett rutsystem tidigare. Nu håller jag på att sammanställa ett jobb i Excell och tänkte använda automatisk uträkning på några celler, något jag aldrig har gjort förut.

Så här gör jag nu:
I kolumn E skriver jag kostnader för materialet. Jag vill ha en cell som visar summan av E4-E200. Vad ska jag skriva i cellen som ska visa summan?

När jag ändå håller på kanske jag ska hjälpa mig själv lite till...
I kolumn A skriver jag antal. Kolumn D visar styckpris och kolumn E visar summan. Nu använder jag miniräknare till summan men kan jag skriva någon formel även där? Helst vill jag inte skriva formeln på alla rader, då faller hela idén.

Hoppas ni fattar, det gör jag nästan inte själv när jag läser inlägget. :OO

andreas_lindhMedlem sedan jan. 20011 140 inlägg

1. =E4-E200
2. =PRODUKT(A1;D1) Missade att du inte ville skriva på alla rader. Om du skriver formlen i E1 kan du kopiera den cellen till E2,E3... och få med formeln. Kanske finns något bättre sätt att göra det på

Tack för hjälpen!
Jag ser att jag har skrivit otydligt. Jag menar att jag vill ha summan av E4 till E200. Så som jag skrev så tror man att jag menar E4 minus E200 vilket var fel. Jag vill slippa skriva en formel som ser ut så här:

=E4+E5+E6+E7+E8

ända till E200...

/edit
Förslag nummer två fungerar utmärkt! Nu kan jag ändra antal utan att behöva räkna om slutsumman varje gång, tack!

NicrosoftMedlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Ställ dig i den rutan di vill ha resultatet av uträkningen. klicka på summatecknet (ser ut som ett konstigt E) i rutan som kommer upp skriver du E4:E200

Gah, synd att jag inte kan ge er båda en acceptans... Nåja, det funkar utmärkt, tack!

/edit
Oj, nu fylls den sista formeln i automatiskt, utan klipp och klistra. Knepigt men skitbra!

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)