webForumDet fria alternativet

Excel - Text till kolumner

6 svar · 2 664 visningar · startad av HammerBoy

HammerBoyMedlem sedan feb. 2006144 inlägg

Jag får en excelfil där en kolumn innehåller en lång textsträng. Innehållet i textsträngen kommer från en databas och är uppbyggd av 4-5 textblock som är separerade med radbrytningar. Dessa radbrytningar representers i Excel av små stående rektanglar. Vad jag skulle vilja göra är dela upp textsträngen så att varje delblock hamnar i en egen kolumn. Jag försökte med "Text till kolumner"-funktionen men där kan man inte använda radbrytningar som argument. Någon som har en idé om hur man kan göra? Även riktigt "kladdiga" lösningar är intressanta :)

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Öppna filen i Word och ersätt radbrytningarna med t.ex. semikolon. Spara filen och öppna den därefter i Excel och använd funktionen "Text till kolumner" på nytt.

clarkbonesMedlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Jag skulle öppnaupp filen i Notepad, markera ett par rektanglar som representerar en radbrytning, kopiera dessa, välja edit>replace i notepad, klistra in rektanglar i ena fältet och välja att ersätta dem med t ex semi-kolon. Sedan spara öppna filen i excel igen och köra text till kolumner.

Edit: för långsam

MindreVetandeMedlem sedan okt. 2005371 inlägg

Du var på rätt väg:
Text till kolumner-annat
Skriv in radbrytningen med hjälp av ascii
ALT+010
Du håller ALT nertryckt hela tiden och skriver in siffrorna med det numeriska tangentbordet. Tecknet skrivs in när du släpper upp ALT

HammerBoyMedlem sedan feb. 2006144 inlägg

"Öppna filen i Word och ersätt radbrytningarna med t.ex. semikolon. Spara filen och öppna den därefter i Excel och använd funktionen "Text till kolumner" på nytt."

Redan prövat detta. Jag fick inte till det för jag kan inte ange radbrytningar i Search and Replace.

"Jag skulle öppnaupp filen i Notepad, markera ett par rektanglar som representerar en radbrytning, kopiera dessa, välja edit>replace i notepad, klistra in rektanglar i ena fältet och välja att ersätta dem med t ex semi-kolon. Sedan spara öppna filen i excel igen och köra text till kolumner."

Jag har även prövat detta. Dessvärre utan att lyckas. Jag får i alla fall inte till det med att kopiera en rektangel.

"Du var på rätt väg:
Text till kolumner-annat
Skriv in radbrytningen med hjälp av ascii
ALT+010
Du håller ALT nertryckt hela tiden och skriver in siffrorna med det numeriska tangentbordet. Tecknet skrivs in när du släpper upp ALT"

Detta hade jag inte prövat men gjorde det nu utan framgång. Jag får inte fram något när jag prövar ASCII-varianten.

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Radbrytningar anges med ^l eller ^p
Den första är radbrytning, den andra är styckesbrytning.

MindreVetandeMedlem sedan okt. 2005371 inlägg

hmmm. Mystiskt. Körde du klart allt? Det syns inget tecken när du lägger in en radbrytning, men den finns där.

testa en extra 0:a för säkerhets skull

Alt+0010

Vad händer om du går till sök/ersätt (Ctrl+h) och söker efter
Alt+0010? Hittar den de celler som har radbrytningar?

Kan du kolla manuellt vad tusan din radbryning är kodad som?
Ta en cell och radera all text innan radbrytningen (så att cellen börjar med en radbrytning) och kolla vad koden är med hjälp av en formel i stil med:

=KOD(A1)

Eller, plocka ut rätt tecken

=KOD(EXTEXT(A1;7;1))

om du tror att det är det 7:e tecknet som är radbrytningen (testa med tecken 6 och 8 också. I vissa system markeras en radbrytning med 2 koder i rad).
Kod 65-122 = vanliga text-tecken (exklusive åäö) mellanslag = 32

Excel brukar markera radbrytning med 10, Men i t.ex Word används 11 för radbrytning och 13 för stycktecken. Vette tusan vad du fått in för kodning. Men det borde ligga mellan 10-13.

Testa även om du verkligen gör rätt när du kör Alt+siffra

Håll nere Vänster Alt och tryck in siffrorna med den numeriska tangentbordet (numlock på) och släpp upp Alt

Om du ställer dig i en vanlig cell och trycker:
Alt+065
så skall det hamna ett stort A där när du släpper upp Alt

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.b943c234
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)