CatZMedlem sedan jan. 20022 341 inlägg
Jag har 4 olika uträkningar som jag försöker summera men hur jag än går till väga så blir det 0.
Så fort jag försöker komma åt cellerna så blir alla värden 0. Det är inget fel på uträkningarna heller.
tex
C47=$C$21*B95/1000000
C54=C45*$C$72
C61=C39*$D$72/1000000
C68=(C$23*$F$72+C$24*$E$72+C$25*$F$72+C$26*$G$72)/1000000
Försöker jag nu komma åt exempelvis C68 som blir summan 12 med C75=C68 så står det helt enkelt 0. Någon som råkat ut för det tidigare? Det är inga fel på formlerna heller vad jag kan se.
MindreVetandeMedlem sedan okt. 2005362 inlägg
Jag råkade ut för något liknande häromdagen. Då visade det sig att "målcellen" (DVS C75 i ditt fall) hade fått helt fel formatering. Av någon anledning trodde den att den skulle visa årsdelen av datum, så alla resultat blev helt fel utan någon som helst logik :-)
Mitt förslag är att du kollar formatet för C75
[Ctrl]+1 -> Fliken Tal -> Allmänt eller tal.
******Tillägg:**********
Försöker gissa vad du kan ha för format.
Sätter en virtuell 50 öring på att det står ett anpassat format i stil med "0" (med "") istället för 0 (utan "")
Får tacka för tipset men problemet kvarstår trots att alla cellerna är formaterade precis identiskt.
Jag får ett värde (avrundat) som är 15 när jag går in i formeln men i cellen står 0.
Nehe, det kändes som ett trovärdigt fel. I nyare excel så ändrar excel förmat lite som den vill. Extremt frustrerande.
Hmm. Av ren nyfikenhet. Vad händer om du skriver
=C68*1
Eller
=TEXTNUM(D68)
eller, riktigt desperat
=TEXT(D68;"0")
annars har jag slut på ideér
Är det ett ohemligt dokument? Kan du lägga ut en zipp så kanske någon kan titta på det. Jag tror jag kan kolla i kväll i alla fall. Ibland blir man så "hemmablind" att man inte ser självklarheter.
Det är ju inte topphemligt men jag har inte tillåtelse att göra det publikt. Inget av alternativen du gav ger någonting annat än 0 :S
Baaaahhh. Det här är surt. Försök låta bli att kasta ut datorn genom fönstret (om du kan...)
Hmmmm, Vad tusan kan det vara :-(
Kan du testa på en annan dator? Vore kul att veta om det är excel eller just det här bladet.
annars:
Vad händer om du trycker ner tangent:
F9 (Beräkna allt som ändats)
CTRL+SHIFT+ALT+F9 (Bygg om beroendeträdet och beräkna allt)
Det där är inte helt identiskt i alla versioner av excel. Testa olika kombinationer av ctrl, shift, alt + F9
Om ovanstående gör skillnad. Kolla kryssen på fliken:
Verktyg->alternativ->beräkning: "beräkning"
Den skall stå på automatiskt
Det finns ett annat kryss man kan göra bort sig med på den fliken:
Verktyg->alternativ->beräkna: "Visad precision"
Det skall INTE vara ikryssat. Om du har ett kryss där så kommer excel att avrunda alla värden till det som syns i cellen.
Alt: I valfri cell. Skriv in en formel i stil med
=SLUMP()
Tryck på F9 och se om den verkligen uppdateras
annars, helt slut på förslag. Testade du i en annan dator? Vore bra att veta att det är det här dokumentet, inte excelinstallationen.
Kan du ladda ner Openoffice.org och installera Calc? Kalkylbladet kan ju ha blivit korrupt på något mystiskt sätt. Enligt ryktet så kan vissa problem försvinna när Calc översätter dokumentet till sitt eget format.
Annars har du gamla hederliga "gör om, gör rätt". Det kanske går fortare än att felsöka?
TosseMedlem sedan aug. 2004126 inlägg
Visar Excel något fel (alltså fel i cellen, om du har felmeddelanden påslagna)?
Finns villkorsformatering, verifiering? Några makron i arbetsboken som skulle kunna påverka?
Du säger att alla celler har samma format - vilket format då?
Det fungerar när jag tar bort automatisk beräkning så jag antar att det är någon typ av loop som utförs.
Tack för hjälpen!