Handelsbanken och e-legitimation är bara ett exempel där senaste versionen av Opera inte fungerar. På en del, oftast företagssidor får jag upp "Denna webbläsare uppfyller inte våra systemkrav för ...." och vad jag vet klarar Opera av alla webbstandarder. Ofta så står det med IE och FF bland systemkraven.
Det antal av deras kunder som använder opera tror jag understiger antalet för att vara intressant. Om man kollar på handelsbankens lösning så kör ju dessa med ett insticksprogram, det är inte säkert att det finns en plugin utvecklad till opera. I vissa fall stöder inte webbläsare de krypteringsstandarder som behövs för att komunicera med programmet. Webbläsaren kan alltså ändå ha fullt stöd för kryptering över internet, men brista i kommunikationen mellan läsaren och insticksprogrammet.
Men som sagt, jag tror inte att opera-användarna uppgår till någon kritisk massa. Och med den dåliga service som många banker har är jag förundrad över att något utöver msie stöds. Trots att det rimligtvis borde ligga i deras intresse.
Kan tänka mig att det har att göra med att antalet användare är för få för att vara intressant att göra ett anpassat insticksprogram. Får dock en känska av att vissa sidor blockerar om användaren inte kör IE (och på senare tid) eller FF även om Opera skulle klara av sidan. Om man ser ex på Safari som verkar fungera överallt (även banken) så ligger antalet användare inte många % mer än Opera. Ifs kan det ha att göra med att nästan alla som använder mac använder Safari.
Jag har inte använt Opera på ett tag, men för i tiden kunde man ju själv skriva in vad browsern skulle visa som "user agent". Det kan man väl troligen fortfarande. (det var iallafall en av sakerna som jag tyckte var kul med opera)
Och skriver du in IE7's sträng och tetar så får du ju veta om det är en "idiot blockering" för att någon tagit det säkra före det osäkra. -"Vi vet att det lirar på IE6 och IE7, bra då låter vi ingen annan se något..."
Eller om det verkligen inte funkar.