webForumDet fria alternativet

Varför uppfyller inte Opera systemkraven på många sidor?

Kontorsprogram

8 svar · 606 visningar · startad av xtreme

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg
Frågan#1

Handelsbanken och e-legitimation är bara ett exempel där senaste versionen av Opera inte fungerar. På en del, oftast företagssidor får jag upp "Denna webbläsare uppfyller inte våra systemkrav för ...." och vad jag vet klarar Opera av alla webbstandarder. Ofta så står det med IE och FF bland systemkraven.

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Det antal av deras kunder som använder opera tror jag understiger antalet för att vara intressant. Om man kollar på handelsbankens lösning så kör ju dessa med ett insticksprogram, det är inte säkert att det finns en plugin utvecklad till opera. I vissa fall stöder inte webbläsare de krypteringsstandarder som behövs för att komunicera med programmet. Webbläsaren kan alltså ändå ha fullt stöd för kryptering över internet, men brista i kommunikationen mellan läsaren och insticksprogrammet.

Men som sagt, jag tror inte att opera-användarna uppgår till någon kritisk massa. Och med den dåliga service som många banker har är jag förundrad över att något utöver msie stöds. Trots att det rimligtvis borde ligga i deras intresse.

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg

Kan tänka mig att det har att göra med att antalet användare är för få för att vara intressant att göra ett anpassat insticksprogram. Får dock en känska av att vissa sidor blockerar om användaren inte kör IE (och på senare tid) eller FF även om Opera skulle klara av sidan. Om man ser ex på Safari som verkar fungera överallt (även banken) så ligger antalet användare inte många % mer än Opera. Ifs kan det ha att göra med att nästan alla som använder mac använder Safari.

Statistik:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Webbläsare

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Skriv ett mail och fråga! Det vore intressant att få se svaret. :)

Medlem sedan jan. 2005327 inlägg

Jag har inte använt Opera på ett tag, men för i tiden kunde man ju själv skriva in vad browsern skulle visa som "user agent". Det kan man väl troligen fortfarande. (det var iallafall en av sakerna som jag tyckte var kul med opera)
Och skriver du in IE7's sträng och tetar så får du ju veta om det är en "idiot blockering" för att någon tagit det säkra före det osäkra. -"Vi vet att det lirar på IE6 och IE7, bra då låter vi ingen annan se något..."
Eller om det verkligen inte funkar.

Kunde ju vara kul att veta vilket.

/pebi

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Jag har blivit blockad från SEB:s internetbank nu bara för att jag använder Opera. Firefox och Safari tycker de är OK av någon anledning. :o

Medlem sedan dec. 20042 245 inlägg

F12 > Edit site preferences... > Network

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Fungerar inte ändå.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

silfver skrev:

Jag har blivit blockad från SEB:s internetbank nu bara för att jag använder Opera. Firefox och Safari tycker de är OK av någon anledning. :o

Jag kan inte logga in på Internetbanken med Firefox på mac, får bara att jag knappat in fel. Fungerar däremot bra med Safari.

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)