freddykMedlem sedan okt. 2006103 inlägg Tjena alla,
Jag har ett problem. Jag skapar PDFer och .doc-dokument (från Word) på min Mac som jag sedan skickar till kunder som läser dessa på PC. Dock kan de inte öppna dessa filer på sina burkar utan de får felmeddelanden.
finsn det någon/några inställningar som kan göras som gör dessa fil-typer "cross-plattform"? dvs som gör att de kan öppnas o läsas på PC utan problem...
Vore oerhört tacksam för svar då detta börjar bli irriterande :P
Tack på förhand!
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg PDF är plattformsoberoende, och DOC har väl funkat på både MacOS och Windows sen ett gäng versioner tillbaka. Vad är det för felmeddelande? Hur skickar du dem? Kan du lägga upp ett exempel på en trasig fil?
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg
freddyk skrev:
Tjena alla,
Jag har ett problem. Jag skapar PDFer och .doc-dokument (från Word) på min Mac som jag sedan skickar till kunder som läser dessa på PC. Dock kan de inte öppna dessa filer på sina burkar utan de får felmeddelanden.
finsn det någon/några inställningar som kan göras som gör dessa fil-typer "cross-plattform"? dvs som gör att de kan öppnas o läsas på PC utan problem...
Vore oerhört tacksam för svar då detta börjar bli irriterande :P
Tack på förhand!
1. Exakt HUR gör du PDF:erna? Det går att göra dom på några olika sätt, men du ska göra så här: Välj "Skriv ut" (eller ta äpple + p). I nedre vänstra hörnet av dialogrutan väljer du "Spara som PDF".
2. Hur många PC-användare har problem med filen? Vad använder dom för PDF-läsare? Ge dom en länk till senaste version av Acrobat Reader.
3. Nånstans medna man skall spara som PDF så kan man välja vilken version av Acrobat filen ska passa för. Har jag för mig i alla fall. Om det finns ett sånt val, välj en version som är lite halvgammal.
4. Hur skickar du filen? Det är inte ovanligt att epostklienten kodar bilagor på fel sätt och att fieln därför blir korrupt och omöjlig att öppna (oavsett PC eller Mac. testa att skicka till dig själv och se om dukan öppna...). Kolla i din epostklient om du kan ändra kodningen av bilagor till nåt annat. Kan just nu inte kolla mina egna inställningar eftersom jag sitter vid en annan dator.
Som Spango skriver, så är PDF:er plattformoberoende.
freddykMedlem sedan okt. 2006103 inlägg Ja, det är vad jag har för mig med. Förmodligen kan det vara så att de inte har senaste versionen av Reader eller ngt sånt. Men jag hittar inte var man kan välja vilken version den ska vara kompatibel från. När jag väljer "Skriv ut som PDF" kan jag endast välja version 7. hmm...
När det gäller wordfilerna. Kan det vara så att jag måste spara dem som .rtf eller liknande för att vara säker på att de inte blir korrupta på PC?
Edit
Det är inte alltid filerna bråkar. Men tillräckligt ofta för att vara irriterande. Vilket också är lustigt... :moose
freddyk skrev:
Ja, det är vad jag har för mig med. Förmodligen kan det vara så att de inte har senaste versionen av Reader eller ngt sånt. Men jag hittar inte var man kan välja vilken version den ska vara kompatibel från. När jag väljer "Skriv ut som PDF" kan jag endast välja version 7. hmm...
När det gäller wordfilerna. Kan det vara så att jag måste spara dem som .rtf eller liknande för att vara säker på att de inte blir korrupta på PC?
Edit
Det är inte alltid filerna bråkar. Men tillräckligt ofta för att vara irriterande. Vilket också är lustigt... :moose
En bra idé när man frågar om hjälp och nån tar sig tid med att försöka hjälpa är att faktiskt orka bry sig och svara så bra och uttömmande som möjligt på motfrågorna. :l
freddykMedlem sedan okt. 2006103 inlägg
Danne V skrev:
1. Exakt HUR gör du PDF:erna? Det går att göra dom på några olika sätt, men du ska göra så här: Välj "Skriv ut" (eller ta äpple + p). I nedre vänstra hörnet av dialogrutan väljer du "Spara som PDF".
2. Hur många PC-användare har problem med filen? Vad använder dom för PDF-läsare? Ge dom en länk till senaste version av Acrobat Reader.
3. Nånstans medna man skall spara som PDF så kan man välja vilken version av Acrobat filen ska passa för. Har jag för mig i alla fall. Om det finns ett sånt val, välj en version som är lite halvgammal.
4. Hur skickar du filen? Det är inte ovanligt att epostklienten kodar bilagor på fel sätt och att fieln därför blir korrupt och omöjlig att öppna (oavsett PC eller Mac. testa att skicka till dig själv och se om dukan öppna...). Kolla i din epostklient om du kan ändra kodningen av bilagor till nåt annat. Kan just nu inte kolla mina egna inställningar eftersom jag sitter vid en annan dator.
Som Spango skriver, så är PDF:er plattformoberoende.
Sorry Danne. Ibland har man för många frågor o för lite svar ;) jag uppskattar att ni tar er tid. Här kommer svaren...
1. Jag gör enligt det förslag du gav. Skriv ut - Spara som PDF. Har även provat att Spara som - PDF.
2. Det är ett tiotal användare som inte kan läsa dem. Jag har skickat länk för uppdat. till dem. Hoppas det hjälper.
3. Hittar inte någon sådan inställning men letar vidare.
4. Jag kan öppna dem. Skickar via Thunderbird o även via Mail. Jag tänkte prova att zippa dem och sedan skicka dem igen.
Bra att veta kan vara att de skapas ur Filemaker. Där jag väljer Acrobat PDF som skrivare och sedan Skriv ut som PDF. (Har jag för mig)
hmm... My guess är att de inte är uppdaterade, av ngn anledning.
Tack för svaren. Har ni några fler förslag, så posta dem gärna.
freddyk skrev:
Sorry Danne. Ibland har man för många frågor o för lite svar ;) jag uppskattar att ni tar er tid. Här kommer svaren...
1. Jag gör enligt det förslag du gav. Skriv ut - Spara som PDF. Har även provat att Spara som - PDF.
2. Det är ett tiotal användare som inte kan läsa dem. Jag har skickat länk för uppdat. till dem. Hoppas det hjälper.
3. Hittar inte någon sådan inställning men letar vidare.
4. Jag kan öppna dem. Skickar via Thunderbird o även via Mail. Jag tänkte prova att zippa dem och sedan skicka dem igen.
Bra att veta kan vara att de skapas ur Filemaker. Där jag väljer Acrobat PDF som skrivare och sedan Skriv ut som PDF. (Har jag för mig)
hmm... My guess är att de inte är uppdaterade, av ngn anledning.
Tack för svaren. Har ni några fler förslag, så posta dem gärna.
Det var bättre. Tack. ;)
Nu sitter jag vid Macen igen. Jag använder en gammal version av Thunderbird och inte Mail utan Entourage. Kan du kolla om du kan koda dina bilagor för Windows (MIME/Base 64)? Det står på många ställen på webben att man ska köra "AppleDouble" men det är faktiskt fel och man får då problemen som dina mottagare får.
Annars kan det ju vara fel redan i Filemaker. Jag tog för givet att det från Word du körde, och det gör jag ofta utan problem. Vad händer om du skapar ett alldeles nytt dokument i Word ooch sparar som PDF och sedan skickar? Om det funkar borde det ju tyda på att det är redan i Filemaker....
Kämpa på...
freddykMedlem sedan okt. 2006103 inlägg Ska kolla om jag kan ändra kodningen på bilagorna.
Ska även testa att att skapa ett dokument i Word, endast för omvandling. Och skicka. Får se om problemet ligger där eller i FM.
Återkommer när (om) jag löser det.
Tack för hjälpen!