Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg Tjenis!
Sitter och klurar med Verifiering i Excel för att få till en indatamask för postnummer. Postnumret får varken vara färre eller fler än 5 siffror och mellanslaget ska ske utan att behöva göra det själv..hur får jag till det där?
Provade formatera celler och postnummer och sedan textlängd i verifieringen men då kan man ju även mata in text och det ska man ej få.
I Access gör jag indatamasken med : 000 00 men hur gör man i Excel?
Tacksam för tips!
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Varför inte använda Format... special och postnummer eller S-Postnummer om det passar bättre?
TosseMedlem sedan aug. 2004126 inlägg En idé är att sätta verifieringen till hela nummer mellan 10000 och 99999 eller vad som nu är tillåtet i postvärlden. Textlängd låter som du säger som ett mindre bra val.
Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg Japp. Tackar!
Kör på det där med hela nummer.
Mvh
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Jag måste då få fråga vad det är som är fel med den inbyggda formattering av postnummer?
Fungerar den inte?
Kombinerar man den med en lockup i postnummerkatalogen är man ju helt säker på att postnumret existerar.
Postnummerkatalogen är ju fri numera.
Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg Lasp.
Jag använder även formatering av postnummer och därefter Verifiering.
Använder jag "Endast" formatering av postnummer så kan man som användare skriva fler siffror än 5 och man kan av misstag skriva in text. Därför blandar jag in Verifiering.
Inga Letaupp funktioner är inblandade i detta fall.