webForumDet fria alternativet

Spam, bilder och Outlook

9 svar · 427 visningar · startad av Söderlund

SöderlundMedlem sedan juli 20031 505 inlägg

Sådana här mail kommer oftare och oftare.
En bild i ett meddelande, det här är en *.bmp, har för mig att det har varit en *.gif också, ändå så har jag ställt in i Outlook att den inte skall hämta bilder.
Vad är det frågan om? Kan man göra nått åt det?

spam.gif
SnakesMedlem sedan okt. 2004392 inlägg

Jag vet att det kanske inte har något med det svar du förväntade dig, men jag tänkte passa på att säga att såna inte kommer med i Gmail, för att dem har ett häftigt rapporteringssystem.

Låt oss säga att det kommer en ny typ av spam mail och så skickas den till en gmail användare och han/hon markerar den som spam. Efter det skickas den direkt till spam lådan om den skickas till en annan gmail användare.

Försök föreställa dig hur många personer har rapporterat spam mail under gmails tid. Jag tror att det är ganska säkert att säga att spam mail hamnar i skräppost mappen med gamil i 99.99% av fallen. Med mig iaf.

Ett svar som du kanske förväntade dig: Ladda ner nya spamfilter till outlook, uppdatera den så ofta du kan.

M@gnusMedlem sedan jan. 20061 808 inlägg

I Outlook på jobbet laddas inga bilder utan det kommer upp ett meddelande längst upp som frågar om jag vill hämta bilderna. Jag vet dock inte var den inställningen är. Kan ju vara en central inställning för firman som jag inte kan påverka :q

SnakesMedlem sedan okt. 2004392 inlägg

Jo, så var det med min Outlook med. Öppna Outlook, tryck på F1 och sök i hjälpen om bilder, ev "hämta bilder". Det kanske finns en inställning som du har ändrat eller något liknande.

dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Bilden kanske är bifogad i mailet? De klienter jag har testat brukar visa såna bilder, men spärra de som är inlänkade i mailet.

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

...du kan ju alltid testa med ett spamfilter till Outlook. Det kör jag och det fungerar utmärkt. SpamBayes eller kanske Nuclear Elephant.

Skall testa ett spamfilter och se om det blir bättre. :)

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

De där behöver "inlärning", när man väl fixat det sköter det sig själv. Du måste ha ett gäng spammail som den kan analysera. Om du inte har så hör av dig så kan du få min spambayes-databas, den är fintrimmad på tusentals spam senaste året.

TosseMedlem sedan aug. 2004126 inlägg

Prova Spamato (finns på sourceforge). Den har flera filter som den kombinerar, bl.a. ett bayesiskt som lär sig vilka mail som är spam och vilka som är ham.

Den har också en regel som säger att brev från okända avsändare som innehåller en bild är spam. Bilden är ju binärkod, så ett bayesiskt filter får svårt att lära sig den, även om dessa filter är oerhört bra mot annat spam när de väl är tränade!

Det är dock viktigt att man tränar sitt filter själv om man inte ska få falska spam eller falska ham.

Jag har kört spamato i ett par månader och nu tar den precis all spam och inga riktiga mail.

Tack för tipsen.. :)

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)