Anton_LMedlem sedan mars 200584 inlägg
Hej!
Satt och funderade och blev lite virrig. Är t.ex 2mbit/s samma sak som 2000kb/s i tex azureus eller utorrent? Eller är det bara 200kb/s? Leverantörerna säger ju 2mbit=2000kilobit/s, fast torrentklienten kanske mäter i kilobyte och inte kilobit/s?
silfverMedlem sedan apr. 20039 709 inlägg
Kilobit är inte det samma som kilobyte. Läs mer.
Det vet jag mycket väl, fast det var inte frågan.
Du ser ju i ditt torrentprogram att det står kB/s, det vill säga Kilobyte.
Extra tydligt. i Torrentklienterna, är 2 mbit/s samma sak som 2000kb/s? Vet inte om kb/s står för kilobyte eller kilobit i detta fall.
Anton_L skrev:
Extra tydligt. i Torrentklienterna, är 2 mbit/s samma sak som 2000kb/s? Vet inte om kb/s står för kilobyte eller kilobit i detta fall.
Du säger att du vet vad skillnaden mellan kilobit och kilobyte, ändå så frågar du vad kb står för? NEJ, 2mbit är inte samma sak som 2000kb/s.
CoccozzMedlem sedan apr. 20032 008 inlägg
Du har på sätt och vis redan besvarat din egen fråga genom att du, förmodligen utan att tänka på det, använt olika (men korrekta) prefix för de olika applikationerna.
Din torrentklient använder kilobyte. Det syns på prefixet. Bit förkortas litet b och byte stort B. Detta ger kilobit=kb och kilobyte=kB
silfver skrev:
Du säger att du vet vad skillnaden mellan kilobit och kilobyte, ändå så frågar du vad kb står för? NEJ, 2mbit är inte samma sak som 2000kb/s.
Öhh. På ett ungefär jo. Däremot är 2mbit/s alt. 2mb/s inte detsamma som 2000kB/s. Det är det lilla extra som gör det ;).
Källor för er som inte litar på mig och mina kunskaper:
Wikipedia om enheten BIT och enheten BYTE.
Och okej, det är inga standarder, men likväl normer.
SjodahlMedlem sedan maj 20033 137 inlägg
uTorrent mäter kB/s tex: 1000kB/s = 8mbit/s
Skicka en printscreen så blir det lättare att se.
I Dc++ står det:
KiB/s med lika med kB/s.
CoccozzMedlem sedan apr. 20032 008 inlägg
Sjodahl skrev:
Skicka en printscreen så blir det lättare att se.
Printscreen behövs inte då han förhoppningsvis själv kan se skillnaden mellan kb/s och kB/s. F.ö. kan nämnas att Azureus vet jag kör kB/s. Inte stött på något program för nedladdning som använder kbit/mbit, men jag är inte den mest erfarne att fråga.
sjodahl skrev:
I Dc++ står det:
KiB/s med lika med kB/s.
KiB är det primära prefixet motsvarande SI-prefixet kB. Mer om SI-prefix här.
SimOnlineMedlem sedan juli 20031 051 inlägg