Verkar som 2007 blir den första stora förändringen i Office på länge (tänker mest på menyer etc). Till er som provat. Vad tycker ni om det nya upplägget?
Vad tycker ni om Office 2007?
9 svar · 921 visningar · startad av xtreme
Tycker det är helt okej, men fortfarande dåligt att Microsoft inte stödjer OpenDocument-format. Lyckades dock hitta på en hemmagjord add-on. Sen är det väl lite surt att alla mallar och dylikt måste tankas hem från webben, de kunde väl legat på skivan eller i bästa fall så kunde Microsoft för en gångs skull låta en själv välja vad man vill ha vid installationen.
Gem-gubben är ju iaf. borta, och hjälpfunktionen känns iaf. lite bättre uppbyggd.
Jag tycker att upplägget är helt perfekt.
Bara de knappar som man för stunden kan använda visas. Väldigt smart.
Dessutom är allting snyggare, speciellt de fördefinierade stilarna för text och rubrik.
Ganska intressant också att Times New Roman inte är standard längre, utan Calibri är förvalt.
Jag gillar det skarpt! (y)
Det nya upplägget känns lite mer kreativt så att säga, dessutom finns det ett gäng funktioner som jag verkligen uppskattar - exempelvis när du markerar en bit text och går in för att välja ett annat typsnitt, när du drar med musen över de olika typsnitten (utan att klicka eller något alls) ändras texten direkt i dokumentet, likaså om du ska ändra storlek osv. Toksmidigt!
Sen får vi väl se hur länge det dröjer innan man kan skicka .docx till folk utan att vara orolig över att den inte går att öppna.
Dessutom har de gömt .rtf rätt ordentligt. :l
Men överlag är det en bra och välkommen uppgradering. :)
Troxy skrev:
Ganska intressant också att Times New Roman inte är standard längre, utan Calibri är förvalt.
Intressant? Det är underbart! Äntligen! :e
...jag tycker det är härligt! Bra att man ordnat kommandona lite och lagt upp det så de avancerade grejjerna är ganska lätta att ta till och det underlättar ju såklart när de relevanta kommandona dyker upp smidigt också.
...det är bara två saker jag reagerat på. Outlook hade inte samma ansiktslyft. Den ljusblå färgen som inte verkar gå att ändra lätt.
...men annars, jag visste ingenting om Office 2007 när jag provade förra veckan och snacka om wow-upplevelse!! Man tänkte liksom "wow så otroligt häftigt!"
:stefan: det finns ju en kompatilitetsuppdatering till gamla Office som ordnar det. Den kommer säkert ingå i Microsoft Update om man har gammalt Office.
Danny skrev:
...det är bara två saker jag reagerat på. Outlook hade inte samma ansiktslyft. Den ljusblå färgen som inte verkar gå att ändra lätt.
Om du undrar hur man ändrar färgtema i Word, så klickar man på Office-loggan uppe till vänster, Word-alternativ, Vanliga Alternativ, Färgschema.
Det snyggaste är svart tycker jag.
Troxy skrev:
Om du undrar hur man ändrar färgtema i Word, så klickar man på Office-loggan uppe till vänster, Word-alternativ, Vanliga Alternativ, Färgschema.
Det snyggaste är svart tycker jag.
Jaha. Så enkelt var det när man visste :) tack
En av de bästa nyheterna är helt klart de nya menysystemen. Dessutom finns det ett mycket bra snabbkommandosystem.
Istället för att skriva...
... så klickar man på Office-loggan uppe till vänster, Word-alternativ, Vanliga Alternativ, Färgschema.
så kan du skriva. Tryck...
ALT, + F, +I
(jag har en engelsk utgåva. Ev är det andra kombinationer på en svensk version)
Outlook har en mycket trevlig kalender där man numer kan lägga andras kalendrar ovanpå sin egen för att därmed lätt kunna se när det finns gemensamma lediga tider etc.
Min slutsats är att office 2007 är den bästa office releasen hitills.
Gillar nya Office grymt mycket. Blir nästan mer och mer imponerad varje dag eftersom jag hittar nya bra saker med programmen.
En klar förbättring jämfört med Office 2003 som jag körde innan.
Och det är fantastiskt lätt att göra professionella rapporter!