webForumDet fria alternativet

uttöka källdata automatiskt?

3 svar · 470 visningar · startad av samot79

samot79Medlem sedan mars 200793 inlägg

Jag har ett linjediagram i excel som jag vill skall uttökas automatiskt då nya värden tillkommer, jobbigt att manuellt hela tiden uttöka källområdet.

i kolumn A hämtas värden från en cell i en annan kolumn om värdet i en annan cell = 1. Jag har egentligen två problem med detta, om värdet i en cell är = 0 hämtas värdet "", jag vill egentligen att inget värde skall hämtas då jag får en massa celler med värdet "" i den kolumn jag har linjediagram på. Detta var problem 1.

Problem 2 är att jag inte har hittat något sätt att utöka källdata automatiskt utan jag får hela tiden gå in i diagrammet och utöka källdata då nya värden tillkommit. Dessutom får jag manuellt ta bort de rader som har värdet "", linjediagrammet får ett märkligt utseende om det finns massa tomma rader med i det.

MindreVetandeMedlem sedan okt. 2005371 inlägg

Problem 1.
Går inte att lösa. Du måste returnera någonting "" är det närmaste ingenting du kan komma.
MEN, om du skall använda data i ett diagram så kan det vara bättre att returnera "saknas". Då behandlas det som ett "hål" i serien istället för att diagramet "dippar ner" till 0. Du skriver någonting i stil med:

=OM(C2=0;SAKNAS();C2)

istället för

=OM(C2=0;"";C2)

OBS! Det blir inte samma sak som en helt tomt cell. Då får du ju ett riktigt avbrott i linjen. Nu fylls den i (Avbrottet för tomma celler syns bara om du kryssat i Verktyg->alternativ->Diagram-> låt tomma celler representeras av: "ritas inte")

Problem 2.
Börjar data från rad 1? Då kan du använda ett dynamiskt namngivet område för din serie. Ähhh, orkar inte. Se Excelgurun XL-dennis sida:
http://www.xldennis.com/diagram.htm
"Dynamiska dataserier" högst upp
Föresten, han tar upp problem 1 en bit ner på sidan också

MindreVetandeMedlem sedan okt. 2005371 inlägg

??? Det där verkar inte fungera riktigt. Kolla den här sidan istället:
http://office.microsoft.com/sv-se/excel/HA011098011053.aspx
Det som skiljer är någon 1:a i förskjutningsformeln + det verkar som om du alltid måste lägga till bladnamnet när du skriver in det namngivna området i diagramet. typ

=SERIE(;;Bladnamn!Serienamn;1)
Märkligt nog översätt det till filnamnet!!!
=SERIE(;;test2.xls!Serienamn;1)
Vilket är en väldigt märklig syntax. Mysko

För övrigt kan du fundera på om du vill använda ANTAL() eller ANTALV() i din formel.

samot79Medlem sedan mars 200793 inlägg

ok, tack så mycket för hjälpen

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.beb2e261
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)