sadsmileMedlem sedan jan. 2002177 inlägg
Hej där
Sitter och testar Excel 2007 just nu och är väldigt imponerad av programmet.
Bland annat så gillar jag funktionen Conditional Formatting (kör en engelsk version så jag vet inte vad det heter på svenska). Tycker att det är en trevlig grej Microsoft har lagt till.
Men det är en sak jag inte riktigt får till och som jag nu undrar om någon vet om det fungerar. Jag skulle vilja sätta en regel för formateringen som hela tiden hänvisar till föregående cell.
Till exempel så skall man få en pil som pekar uppåt om värdet i cellen är högre än cellen ovanför, en pil neråt och det är lägre osv...
Jag håller på rätt mycket med ekonomiska beräkningar i Excel, ett exempel är med räntor. Därför skulle jag tycka att det vore snyggt om man kunde se grafiskt (med pilar) om räntan har stigit eller sjunkt.
Det kan se ut så här till exempel
A1 4,52%
A2 4,62% (Pil upp)
A3 4,55% (Pil ner)
A4 4,45% (Pil ner)
Någon som vet om detta går att fixa?
Anders
MindreVetandeMedlem sedan okt. 2005362 inlägg
Antar att det bygger på gamla "vilkordsstyrd formatering" (Format->villkordsstyrd formatering). Det har funnits från excel 2000, men då kunde du bara ändra färg och liknande. Nyheten i Excel 2007 är väl att du kan använda grafik och så.
Nåja, så här gör man i gamla om man vill ändra färg i alla fall, borde i princip fungera likadant i 2007, även om du kan använda grafik:
***Gör iordning villkoret***
Markera cell A2
Gå till villkordsstyrd formatering och skriv in ett villkor i stil med
cellvärde___större än____=A1
Sen anger du ett format/grafik (Blå i min gamla excel)
Tryck på lägg till och ange ett nytt villkor i stil med:
cellvärde___mindre än____=A1
Anger format/grafik (Röd i min gamla excel)
OK
***Kopiera villkorsformateringen***
1. Kopiera cell A2
2. Markera det område där du vill ha villkoret och välj klistra in special - Format
(eller använd "format-penseln" om den finns kvar)
OBS!!
Eftersom du jämför med cellen ovanför så kommer det bli konstigt i början av listan. Rekomenderar att du hoppar över förmateringen för rad 1
PS
cellvärde___större än____=A1
Kan naturligtvis skrivas som
Formeln är___=(A2>A1) istället
Hur det fungerar med färgsättning vet jag, det är samma sak som i tidigare versioner.
Men ska man ha grafiken med så fungerar det på ett annat sätt, och det har jag ännu inte klurat ut.
Visst går det att ha olika färgsättningar beroende på hur värdet är jämfört med andra celler men jag tycker att en pil upp eller ner säger mer än exempelvis grön eller röd färg.
MindreVetandeMedlem sedan okt. 2005362 inlägg
Ok. Trodde det var samma funktion som hade byggts ut. Det är straffet för att jag bara gav testversionen av office 2007 20 minuter innan det åkte ut :-)
Men om jag fattar den här sidan rätt så gör du i princip likadant.
http://www.uwec.edu/help/Excel07/frmt-cond.htm
Den enda skillnaden verkar vara att du skapar "regeln" på ett ställe och bestämmer hur det skall se ut på ett annat.
Ähhh, tor jag...
Kolla hos microsoft
http://office.microsoft.com/en-us/excel/HA101655491033.aspx
Har testat runt lite men får det inte att fungera. Jag misstänker att det helt enkelt inte går.
Tack i alla fall (y)
LasseLampaMedlem sedan aug. 200371 inlägg
Pilar
Putta in en smal kolumn till höger om den du jobbar med. Börja med B2 och skriv in formeln:
OM(A2>A1;"[uppil]";OM(A2<A1;"[nedpil]";OM(A2=A1;"[högerpil]";"")))
[pilarna] kan du hämta med programmet "Teckenuppsättning", förslagsvis typsnitt Wingdings. Glöm inte att ändra typsnittet i B-kolumnen till Wingdings
Nu får du uppil om värdet höjts, nedpil om värdet sänkts och högerpil om värdet är oförändrat.
Du kan kopiera rakt nedåt i B-kolumnen och det funkar.