webForumDet fria alternativet

Skicka mail med Excelmakro

6 svar · 3 232 visningar · startad av MickeA.com

MickeA.comMedlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Tjena
Jag har ett gäng mallar i Excel.
Nu undrar jag om det på något sätt går att skapa nån sorts makro för att skicka ett mail med själva excelfilen bifogad till en viss person.

Det skulle alltså gå till som så att man fyller i mallen, trycker på en knapp där man får ange en mailadress.
När man sedan trycker på "skicka", så ska ett mail skickas till den angivna adressen med "den egna" Excelfilen bifogad.

Jag tycker det låter tveksamt att det skulle gå, men eftersom jag inte har någon som helst aning så är det bä'st att fråga.

Tack på förhand!

MindreVetandeMedlem sedan okt. 2005371 inlägg

MickeA.com skrev:

Tjena
Jag har ett gäng mallar i Excel.
Nu undrar jag om det på något sätt går att skapa nån sorts makro för att skicka ett mail med själva excelfilen bifogad till en viss person.

Ja, det går, men du får räkna med att epostprogramets säkerhetsinställningar kan jävlas. Minimum är att det kommer att poppa upp en fråga av något slag. Det är ju klassisk VBA mask/virusbeteende du ber om.

Sub SkeckePost()
Dim sMottagare As String

sMottagare = InputBox("Ange mottagarens epostadress")
        If sMottagare = "" Then Exit Sub ' fångar "avbryt"

ActiveWorkbook.SendMail Recipients:=sMottagare
    ' Går att lägga till subjekt och ReturnReceipt om du vill. 
    ' Standard är Filens namnoch dina standardinställningar
    ' Ähhh, rättelse. Det verkar som om ReturnReceipt har blivit "censurerat"
    ' av ganska lättförsåeliga skäl

End Sub

MickeA.com skrev:

trycker på en knapp där man får ange en mailadress.
När man sedan trycker på "skicka", så ska ett mail skickas till den angivna adressen med "den egna" Excelfilen bifogad.

Du kan naturligtvis lägga till en extra bekräftelse innan du skickar. Nu är det bara [Avbryt] som gäller

Hmm, vore smidigt om man kunde använda motsvarigheten till
Arkiv->skicka till
Men det tror jag är en windowsfunktion, inte excel.

Tack så mycket!
Ska kolla mer på det här.

Nu när du nämnder det, kom jag på att funktionen "Arkiv" => "Skicka till..." är precis den funktionen jag efterfrågar, så det blir nog t.o.m så att det är den jag kommer använda.

Tack!

MickeA.com skrev:

Nu när du nämnder det, kom jag på att funktionen "Arkiv" => "Skicka till..." är precis den funktionen jag efterfrågar, så det blir nog t.o.m så att det är den jag kommer använda

Men hur tusan kommer man åt den? Det är klart:

Application.SendKeys ("%acm")

går förstås om du är säker att alla användare kör svenskt.

Det kanske till och med är smartast. Då slipper du alla säkerhetsbegränsningar + tillgång till adressböcker + användaren känner igen sig.

Nödlösningen är nästan bättre än det du ville från början :e

Bara för att ge dig lite prestationsångest: Hur skall du tvinga fram ett vettigt namnbyte (blir lite trist med en massa Bok1.xls)

MindreVetande skrev:

Nödlösningen är nästan bättre än det du ville från början :e

Jo, jag tror nog det ;)

MindreVetande skrev:

Bara för att ge dig lite prestationsångest: Hur skall du tvinga fram ett vettigt namnbyte (blir lite trist med en massa Bok1.xls)

Hmm, nu har jag inte kollat, men sparar du först dokumentet med "Spara som...", bör inte namnet "bli rätt" då när man skickar?

MickeA.com skrev:

Hmm, nu har jag inte kollat, men sparar du först dokumentet med "Spara som...", bör inte namnet "bli rätt" då när man skickar?

Jo, det skickas med "rätt" namn, så allt stämmer.

Tack!

(y)
Tänkte bara påminna dig. Jag brukar göra fel på sånna enkla saker. Skulle förmodligen ha lagt "spara" efter "skicka" och 2 dagar senare letat efter felet någon helt annan stans :x

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)