webForumDet fria alternativet

Kanterna vill inte bort (word)

7 svar · 1 204 visningar · startad av wally_91

wally_91Medlem sedan feb. 2006511 inlägg

Jag har ett litett problem i word. Jag har en bild som inte vill ligga som bakgrundsbild när man ska skriva ut. Jag lade den som en vanlig bild istället och allt funkar bra, tills jag skriver ut eller förhandsgranskar. Jag får en utskärning av bilden när jag skriver ut den. Det är som att det är en ram man lägger över som gör allt vitt där den tar, om ni förstår.

Det ser ut så här:

Jag har försökt att kolla i hjälpen och i menyerna men inget hjälper mig.

Har ni några råd?

//wally_91

DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Det är marginalerna för skrivaren och kan ändras via Utskriftsformat eller skrivarinställningar men eftersom skrivaren troligtvis inte kan skriva hela vägen ut i kanterna så kommer du fortfarande att få dessa marginaler. Ett sätt att komma runt det är att skriva ut på ett större ark och sedan för hand skära arket.

Om man flyttar på marginalerna flyttas texten med. Jag kom på att man kan skriva ut bakgrundsbilden först och sedan skriva ut texten på det pappret man skrev ut tidigare.

Då är jag inte ens med riktigt på vad du menar. ;)

Om du ändrar marginalerna för skrivaren så kan du fortfarande ändra marginalerna för texten med linjalen i Word. Skrivaren kommer dock fortfarande, högst troligt, inte skriva ända ut i arkets kanter men det kanske å andra sidan inte är det du är ute efter heller.

Det jag menade var att jag tar bakgrundsbilden och skriver ut den som den är på ett vanligt vitt papper. Vi kan kalla detta papper för P1. Jag tar P1 och stoppar den i skrivarens pappersfack och skriver ut min text. Texten skrivs ut på P1 och det ser ut som jag vill (förhoppningsvis). Jag har inte testat detta än men vi får se hur det blir.

Jag vet inte riktigt var jag ska ändra dessa marginaler för skrivaren. Man kan säga att jag letar efter en metod som gör att jag kan skriva så långt ut som möjligt på pappret. Jag gillade idén när man skrev ut och skar till själv men jag har ingen A3 skrivare. Inte skolan heller.

Det där med att få utskriften så långt ut i kanterna på pappret som möjligt är mer en begränsning för skrivaren än för Word.

M@gnusMedlem sedan jan. 20061 808 inlägg

Du kan ju också ändra egenskaperna för bildobjektet. Markera bilden, högerklicka och välj formatera bild. Klicka på fliken layout och välj bakom text, klicka ok.
Nu kan du dra bilden dit du vill ha den och ändra storlek mm.

M@gnus: Det är så jag har nu.

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)