vasyMedlem sedan jan. 200717 inlägg
Hej
Sitter och jobbar med en prislista och får inte LOOKUP formeln att funka
På Sheet1 har jag 3 kolumner Art.nr, Beskrivning och pris.
På Sheet2 har jag en dumpfil med Art.nr och pris.
Jag vill nu skriva en formel i Priskolumnnen på sheet1 som gör att den letar upp rätt art.nr på Sheet2 och skickar tillbaka rätt pris till Priskolumnnen på Sheet1
Har kört denna formel men får felmedd "The cell currently being evalutated (A6) contains a constant.
=LOOKUP(Sheet1!A6;Sheet2!A1:B12788)
Någon som vet någon lösning på detta
MindreVetandeMedlem sedan okt. 2005362 inlägg
vasy skrev:
=LOOKUP(Sheet1!A6;Sheet2!A1:B12788)
Vad har du för värde i A6? Är det ett löpnummer. Då skall det ju fungera, dvs om du har windows inställt på svenska, annars skall du ersätta ; med ,
=LOOKUP(A6,Sheet2!A1:B12788)
Ett annat alternativ är att köra med VLOOKUP. Jag tycker att den ger bättre kontroll. Dvs:
=VLOOKUP(A6,Sheet2!A1:B12788,2,FALSE)
eller
=VLOOKUP(A6;Sheet2!A1:B12788;2;FALSE)
För övrigt. Om du vill kunna kopiera lookupformeln till flera celler så borde du låsa referensen till Sheet2, dvs någonting i stil med:
=LOOKUP(A6,Sheet2!$A$1:$B$12788)
Men felmeddelandet verkar väldigt skumt. Det låter nästan som om "sheet1" eller en text i cell A6 på något sätt skulle vara kopplat till ett namngivet område.
Tackar, funkar klockrent.
Kan man lägga till något i formeln så att fältet blir blankt om den inte hittar något istället för N/A dom visas nu?
vasy skrev:
Tackar, funkar klockrent.
Kan man lägga till något i formeln så att fältet blir blankt om den inte hittar något istället för N/A dom visas nu?
Vilken formel använde du? antar för skojs skull att du körde:
=VLOOKUP(A6;Sheet2!A1:B12788;2;FALSE)
Då kan du köra en bakvänd IF-sats:
=IF(ISERROR(VLOOKUP(A6;Sheet2!A1:B12788;2;FALSE)),"",VLOOKUP(A6;Sheet2!A1:B12788;2;FALSE))
Dvs om ..VLOOKUP(...)... ger ett felmeddelande så skall "" returneras, annars ..VLOOKUP(...)...
Funkar denna kod så att den endast tar info om den hittar en exakt match annars blir det tomt. Vissa koder kör ju att den tar den som är närmast typ finns inte 112 så tar den 113 istället.
Eftersom det är en prislista så måste jag vara säker på att den endast tar flyttar över info om art.nr stämmer exakt.
vasy skrev:
Funkar denna kod så att den endast tar info om den hittar en exakt match
Om du använder VLOOKUP så anges det med det sista argumentet (true/false). Lite bakvänd logik, "tillåt ungefärlig match", så TRUE=närmaste värde och FALSE = exakt match
Dvs
VLOOKUP(A6;Sheet2!A1:B12788;2;FALSE)
gör det du vill
VLOOKUP(A6;Sheet2!A1:B12788;2;TRUE)
returnerar det närmaste värdet (närmast större, tror jag)
OK, kanon. Tackar för hjälpen !
Hej igen
Sitter och gör en enkel formel, men får inte false funktionen att klaffa
=(C6*$D$1)*$E$1 är det jag vill räkna ut och jag vill sedan dra ner denna formel över cirka 1000 rader. Vissa rader är blanka och där lämnar den ett N/A efter sig. Försöker klura ut FALSA funktion så att dessa rader blir tomma istället.
vasy skrev:
Hej igen
Sitter och gör en enkel formel, men får inte false funktionen att klaffa
=(C6*$D$1)*$E$1 är det jag vill räkna ut och jag vill sedan dra ner denna formel över cirka 1000 rader. Vissa rader är blanka och där lämnar den ett N/A efter sig. Försöker klura ut FALSA funktion så att dessa rader blir tomma istället.
Hmm. N/A tyder ju på att det faktiskt står någonting i cellen (mellanslag eller nåt). annars skulle den returnera en 0:a (en tom cell räknas som 0)
Nåja. Om c-cellerna verkligen är tomma borde det enklaste vara att kolla om C6 är tom
=OM(C6="";"";C6*$D$1*$E$1)
=IF(C6="","",C6*$D$1*$E$1)
Om det är felvärdet du vill att den skall reagera på kan du göra någonting i stil med:
=OM(ÄRFEL(C6*$D$1*$E$1);"";C6*$D$1*$E$1)
=IF(ISERROR(C6*$D$1*$E$1),"",C6*$D$1*$E$1)
Eller, en kombination
=OM(ELLER(ÄRFEL(C6*$D$1*$E$1);C6="");"";C6*$D$1*$E$1)
=IF(OR(ISERROR(C6*$D$1*$E$1),C6=""),"",C6*$D$1*$E$1)