webForumDet fria alternativet

Förlåt oss våra synder ... Office2007

Kontorsprogram

32 svar · 1 528 visningar · startad av Lasp · sida 2 av 2

Frågan, av Lasp

Jag försöker köra ett tema till Word2007 men får besked att detta är inte en validerad maskin. Jag har garanterat rätt WinXP och Office2007, men råkar ha Opera som defaultwebläsare. Så nu kan jag inte validera trots att jag klistrar in länken i IE! Vilket skit, Microsoft. Förlåt oss våra synder, ty vi veta icke vart vi skall göra. Vi har syndat och använt andra gudar än dig, Oh heliga M$ :(

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Lasp skrev:

Japp och då kommer vi till min centrala punkt.
MS får inte tvinga in IE i de europeiska versionerna av Win och Vista. Men kräver det för att köra sina andra program typ Office. Jag har känt samma sak med VS och Robotschosan.
Grejen är ju också att MS "tvingar" på oss mycken bandbredd och anslutningar samt totalvalidering så fort vi vill köra något.
Refererar bara tillbaka till rubriken på tråden så förstår ni. Tur att jag inte är ensam.
Tack för alla förstående inlägg.
Lugn Det kommer mera när fler kör Vista alternativt Off07! Garanterat.

Nja Lasp, kom igen nu. Du har ALLTID kunnat ringa för att aktivera din produkt, ett helt kostnadsfritt samtal, förutom din eventuellt mycket dyrbara tid.

Medlem sedan feb. 200642 inlägg

Lasp skrev:

2.699,00 SEK + 25 % moms per förfrågan (under kontorstid) eller använd ett befintligt kontrakt

5398,00 SEK + 25 % moms per förfrågan utanför kontortstid

08-752 09 29

Ursäkta om jag avviker från tråden, men driver du med oss?

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Gustav H skrev:

Ursäkta om jag avviker från tråden, men driver du med oss?

Han driver inte med någon, det är Microsofts priser.
http://support.microsoft.com/oas/default.aspx?ln=sv&x=14&y=15&prid=10171&gprid=423626

Pedda skrev:

http://support.microsoft.com/oas/default.aspx?ln=sv&x=14&y=15&prid=10171&gprid=423626

Nej, nej och åter nej. Läs mitt svar ovan. Det där priser för att få support med problem, inte för att få hjälp med aktivering. Så ja, han drev med er, om än omedvetet.

När vi ändå är inne på det så kan jag fortsätta. Priserna ovan är för s.k. Professional-support, dvs inklusive serverprodukter. Man kan även komma så pass långt ner som 799:- för obegränsad support om man nöjer sig med kommunikation via email.

För hemanvändare ingår som vanligt två fria incidenter på köpt programvara. Detta ändras bl.a. för IE7, där man istället för 2 incidenter får obegränsad installationssupport.

Så priserna här ovan är tagna från en sida som är helt irrelevant för WGA.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Pedda skrev:

För övrigt är det förbenat billigt med tanke på att det är fast pris...
Jag har flera gånger varit med om att Microsoft Premier Support har fått jobba åtskilliga dagar för att lösa ett problem. En fast kostnad på 4-5 kkr är snäppet mindre än en piss i Mississippi då...

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Tack igen för alla kommentarer. Nej jag driver inte med någon, Har bara hett humör ibland, och dessutom har jag MSDN vilket innebär att jag har Volyme Licenser som gör att jag inte behöver validera.
I detta fall var det ett Projekt2007 som strulade. Det hade alltså inget att göra med det jag testade.
Men grejen i min tråd är att Microsft framgent kommer att tvinga alla som vill köra något extra att använda IE som default webbläsare.
Visst kan man slänga iväg ett mail, som faktiskt numera kostar ytterligare en hundralapp dvs 899:-
Men jag har egna incidentförfrågningar som jag alldrig har använt under flera år.
Jag vill bara att allt skall fungera när jag har rätt grejor.

Support finns att erbjuda från alla seriösa leverantörer. Skillnaden med Microsoft är att du får enormt bra hjälp för den lilla kostnaden, jämfört med andra leverantörer. Det finns en orsak till att Microsoft är välkända för att tillhandahålla en av de allra bästa supportupplevelserna inom teknikbranschen.

Detta luktar mer fördomar, än något med substans i ;)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

legis skrev:

Support finns att erbjuda från alla seriösa leverantörer. Skillnaden med Microsoft är att du får enormt bra hjälp för den lilla kostnaden, jämfört med andra leverantörer. Det finns en orsak till att Microsoft är välkända för att tillhandahålla en av de allra bästa supportupplevelserna inom teknikbranschen.

Detta luktar mer fördomar, än något med substans i ;)

Fördomar? Hörrödu, nu har du tappat bort anledningen till tråden va? ;)

Lasp klagar inte på Microsofts support - han klagar på att för att validera ett MS-program måste han ha IE som standardwebläsare... Ett rent bisarrt krav!

Alla har skiten installerat eftersom det kommer bundlat med Windows, men för att verkligen tvinga folk att använda det ställer de kravet med IE som default. Vafan har det med en validering att göra? Det går alldeles utmärkt att använda IE utan att den är standardwebläsare... :bla

:stefan: skrev:

Fördomar? Hörrödu, nu har du tappat bort anledningen till tråden va? ;)

Lasp klagar inte på Microsofts support - han klagar på att för att validera ett MS-program måste han ha IE som standardwebläsare... Ett rent bisarrt krav!

Alla har skiten installerat eftersom det kommer bundlat med Windows, men för att verkligen tvinga folk att använda det ställer de kravet med IE som default. Vafan har det med en validering att göra? Det går alldeles utmärkt att använda IE utan att den är standardwebläsare... :bla

Nja, nu är det du som missat diskussionen runt problemet. Att IE måste vara standardwebbläsare är en slutsats som dragits av Lasp. Är detta ett problem, är det mest lämpligt att ringa supporten för att få reda på hur det ligger till. Men sure, vi kan väl dra egna slutsatser även i fortsättningen, utan att kontakta tillverkaren, så ser vi hur bra det går ;)

Det finns även alternativa metoder för validering, inte bara webbläsare och telefon.

Så, bara för sakens skull testade jag själv. Eftersom Opera inte kommer in på någon av mina maskiner, satte jag Firefox som standardwebbläsare. Efter det gick jag tillsidan för att ladda ner PDF-addon till Office 2007. Jag var tvungen att validera och FAST JAG HAR FIREFOX SOM STANDARDWEBBLÄSARE gick valideringen via ActiveX igenom utan några som helst problem.....

Slutsatsen? IE behöver inte alls vara standardwebbläsare :bla

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

När jag startade tråden gällde den krav på validering av ett giltigt office2007 samt att jag inte kunde använda Opera som default webbläsare.
Nu när jag vet att det var en inladdad "Projekt2007" som bromsade, är jag fortfarande lika fundersam. Den gick inte att validera via netet och det fungerade inte med automatiktelefonen heller så det blev en manuell validering av ett program som inte hade ett dugg med den funktion som jag skulle använda.
Att legis kollar med firefox ger jag inte ett dugg för, det var Opera jag hade installerat, notera tempus, så min undran är om folk därute förstår att Microsoft kommer att begära validering för "allt" i burken?
Att Vista kommer att kräva validering två gånger per år? Tänk när du sitter med något viktigt, som jag var i denna situation, och det krävs validering.
Att jag står på de små´s sida är väl ingen nyhet för de som känner mig. Att jag dessutom tillhör de som hyser en hatkärlek till Microsoft är väl också klart.
Så min första formulering, val av Microsoft ( Du skall inga gudar hava jämte mig ) eller frihet att köra vad jag vill gäller fortfarande.
I dessa helgtider vill jag dessutom klargöra att jag inte är ett dugg religiös, trots ett bar budord, jag är inte ens ateist.
Men jag tillönskar Er alla en trevlig Helg. och en bägare till :stefan: :birp :birp

Jag håller med angående valideringen, men om man sätter lite perspektiv på det hela har jag full förståelse för att WGA är infört. jag är dessutom övertygad om att ännu fler företag kommer att agera likadant.

Orsaken till att jag testade IE/Firefox är för att det är dessa som MS stöder publikt för webbvalidering med WGA. Det kan ju vara så att Opera hijackar inställningarna totalt, och därmed gör att valideringen misslyckas? Det jag vill få fram är att det är lätt att dra förhastade slutsatser bara för att man har en negativ inställning mot ett visst företag, p.g.a. orsaker som ofta visar sig vara helt tagna ur luften.

Någon annan som kör Opera kan med lätthet kolla om det Lasp säger är ett generellt problem. Det tar 10 sekunder. Fast enligt ovan är det alltså mer WGA Lasp verkar vara emot och det är väl bara att beskylla de 60-70% Windowsanvändare världen över som i gångna tider envisats med att vägra betala för något de vill använda.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

legis skrev:

Slutsatsen? IE behöver inte alls vara standardwebbläsare :bla

Jajaja, okejdå... :bla ;)

309 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
141 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
164 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
143 ms — ändringar (db)