Hur jag än försöker så får jag inte till det ....
Jag skall göra en liten foldet i A5 format. Dvs på ett A4 ark liggande med 2 stycken A5 stående.
Har försökt med en massa varianter men jag får bara A4 på skärmen. Vad gör jag för fel, eller vad gör jag inte?
headbugMedlem sedan sep. 2006867 inlägg För att få till det brukar jag skriva ut eller i varje fall låtsas skriva ut och bland valen för utskrift välja liggande vilket ger mig ett liggande A4 helt plötsligt. Det finns säkert ett bättre sätt men detta funkar i alla fall för mig :)
DanneStMedlem sedan feb. 20041 311 inlägg Sitter på jobbet nu och har inte InDesign tillgängligt, men ange storleken till A5 och att dokumentet har 4 sidor. Sen arbetar du med "uppslag" så du tydligt ser vilken sida som hör till vilken!
Ok jag får ett uppslag med 2 A5 sidor, men när jag skall skriva ut eller exportera till en PDF så hänger inte uppslaget ihop. Utan det kommer ut på två separata A4 ark???
Gör ett nyt dokument i A4. Ställ in att du skall ha två spalter och liggande format.
Men då kan jag inte ha t.ex. spalter i spalten så att säga!
Det kan du ju göra med textramarna. (Om det inte går på annat sätt.)
DanneStMedlem sedan feb. 20041 311 inlägg
Netstamps skrev:
Ok jag får ett uppslag med 2 A5 sidor, men när jag skall skriva ut eller exportera till en PDF så hänger inte uppslaget ihop. Utan det kommer ut på två separata A4 ark???
Du måste ange i "exporterings-valen" att du har uppslag. Annars får du bara bilderna på rad från 1-4.
Iofs, men det blir lite jobbigt att få alla sidor att ha samma spalbredd. Skall evnt ha ca 20 A5 sidor.
Men jag tror att det måste gå att göra på annat sätt, men hur?????
Nicrosoft skrev:
Gör ett nyt dokument i A4. Ställ in att du skall ha två spalter och liggande format.
Detta sätt kan funka, men är inte att rekommendera om man vill utnyjtta alla funktioner och finesser i InDesign/PageMaker (precis som Netstamps är inne på).
Det lirar!!
Funkar fick ut 1 liggade A4 med 2 stående A% i PDF format
Happy, Happy!!! :e
Ok Men hur gör jag så att jag kan skriva ut mina 16 sidor, och bara vika dessa på mitten men samtidigt få rätt sidnummer på rätt plats? (Dvs som en bok).
Inget svar, finns det ngn som vet??
Netstamps skrev:
Ok Men hur gör jag så att jag kan skriva ut mina 16 sidor, och bara vika dessa på mitten men samtidigt få rätt sidnummer på rätt plats? (Dvs som en bok).
Behöver ett tips, har försökt men förgäves.
headbugMedlem sedan sep. 2006867 inlägg Jag har gjort en 8-sidig (dvs 2 st A4) broschyr med samma utgångsläge och det jag gjorde var att skapa varje sida för sig i A5 och sedan placera dessa på ett finurligt sätt i ett A4 och sedan skrev jag ut. Ingen automatik och jag skulle inte vilja jobba så i produktion men för en engångsgrej så gick det bra. Jag hade dessutom ingen dubbelsidig skrivare så jag fick verkligen hålla tungan rätt i mun när jag vände på pappret och skrev ut baksidan på samma papper jag nyss använt till framsida. Som tur är så fanns det smarta kopiatorer så det behövdes bara göras rätt en gång.
Låter det jobbigt? Det var det! :) Men det gick...
MVH
Netstamps skrev:
Ja, eftersom du inte har gjort på "rätt sätt" (angett A5-format) så går det nog inte att göra med automatik. Du får antingen göra om och göra rätt, eller enligt headbug's förslag.
Nate.AMedlem sedan mars 2006296 inlägg Det brukar ingå en plugin i InDesign som gör det möjligt att skjuta ut din folder. Om du inte fick den med din InDesign så finns det en demo att ladda hem här:http://www.pluggin.se/download.html
Pluginet heter InBooklet, om du redan har det installerat finns det förmodlingen under Arkiv menyn.
Edit: Har du lagt upp allt som A4, går det nog inte att lösa med InBooklet
PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg Jag har en väldigt liknande fråga. Jag har gjort en mindre broschyr (8 sidor, A6-format) som jag nu vill skriva ut på 2st A4 (fram och baksida). Hur gör jag det?
Hittade inget fördefinierat A6-format när jag började pilla, så jag har kört på ett egetdefinierat format (105mm x 148mm). När jag letar runt inne i skrivarinställningarna hittar jag "Spreads" så att ett uppslag (2 A6-sidor) hamnar på samma A4, men jag vill ju ha 4.
För att göra det ännu mer komplext vill jag ha dem i en särskild ordning, så att jag bara behöver klippa mitt dubbelsidiga A4 på mitten och sen häfta ihop.
Nate.AMedlem sedan mars 2006296 inlägg Ett enkelt tips när man ska skjuta ut flersidiga dokument är att göra en dummy och sedan montera om dokumentet på önskat format.
I Peers fall kan man vika en A4 på mitten 2 ggr och sedan nummrera alla sidor 1-8. När man sen viker ut pappret igen ser du hur du ska montera sidorna på en A4...
Snabbaste sättet att montera om alla sidor är nog att först exportera dom som en tryckfärdig pdf och sedan montera in sidorna igen i ett nytt dokument.
Om det låter krångligt kan ni kolla på utskjutningsmallen här: http://lulegraf.cqtest.se/iras/show.asp?id=31
Och om någon undrar så är prima och sekunda helt enkelt fram och baksida
PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg Ok, så det finns alltså inget automatiskt sätt att skriva ut bilderna som jag vill? Det spelar iof ingen större roll för min del när det bara rör sig om 8 sidor, men det verkar opraktiskt.
Nate.AMedlem sedan mars 2006296 inlägg Det finns ju naturligtvis plugin program som klarar av sånt smidigare, InBooklet som jag nämnde tidigare klarar bara 2upp i häftning, men det finns andra och bättre naturligtvis men det kostar en hel del.