webForumDet fria alternativet

Open Office: I Calc, hur får jag för breda columner att ej visa "ramar"

Kontorsprogram

3 svar · 529 visningar · startad av toja

Medlem sedan mars 2001218 inlägg
Frågan#1

I MS Excell om man skriver i en kolumn... och skriver mer text än vad som får plats i kolumnbredden så är det inga problem... Excell tar bort "ramen" som visar nästa kolumn... så det bara ser ut som en vit bakgrund. Detta gör att texten går att läsa utan problem.

Går detta att göra i Open Office Calc..?!
När jag gör samma sak i det programmet så visas hela texten..
men rutorna i bakgrunden synns, detta gör att det blir vertikala sträck genom texten när den går över en annan kolumn.

Sen undrar jag om det går att ställa in så den inte tar med rutsystemet vid utskrift.. om man inte valt att lägga till egna ramar... Som det är nu om jag skriver ut.. så får jag ramar runt alla kolumner... det vill jag inte ha!

mvh
Tommie Jakobsson

Medlem sedan okt. 2005371 inlägg

toja skrev:

men rutorna i bakgrunden synns, detta gör att det blir vertikala sträck genom texten när den går över en annan kolumn.

Hmmm, borde ju bli rätt om man väljer "bakgrund- vit" istället för transparent. Men det verkar inte hjälpa, Inte för mig i alla fall.

Du skulle ju kunna testa lite olika inställningar under
Verktyg, alternativ, calc, Vy, gitterlinjer.
Hittar ingenting som bestämmer beteendet, men det är möjligt att någon annan färg skulle uppfattas som mindre störande. t.ex 10% grått.
Det andra "naturliga stället" är under Format, celler, justering. Men där hittar jag ingenting (om du inte vill förminska till textstorlek...).

Nejdu. Märkligt att det skall vara så svårt att skicka texten i förgrunden.

toja skrev:

Sen undrar jag om det går att ställa in så den inte tar med rutsystemet vid utskrift..

I min svenska 2.0 så syns inga streck "by default". Kolla vad du har för inställningar i
Format, sida, fliken tabell, skriv ut, tabellgitter

Medlem sedan mars 2001218 inlägg

Hmm... förstår hur du tänker.. men det verkar inte hjälpa... någon annan som vet ngt..?!

Medlem sedan okt. 2005371 inlägg

Har du kvar strecken vid utskrift? Även om du ändrar i:
Format, sida, fliken tabell, skriv ut, tabellgitter ?
Min Calc är lite seg när man ändrar inställningar, verkar kräva en omstart, eller i alla fall att man "startar om" dokumenten

528 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
393 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
393 ms — ändringar (db)