webForumDet fria alternativet

MS Project - Dölja månader

10 svar · 985 visningar · startad av Vatos Locos

Vatos LocosMedlem sedan mars 20051 070 inlägg

Undrar om det finns någon på detta forum som skulle kunna hjälpa mig med ett problem som jag har stött på i MS Project.
Försöker klura ut hur man döljer vissa månader i tidplanen, var väldigt länge sedan jag arbetade med detta program eftersom jag nuförtiden arbetar i Primavera.

Vet att man skall kunna ordna detta, men kommer inte ihåg vart.

Tacksam för tips.

Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg

På vilket sätt ska det döljas?

Vill du få fram en viss period eller datum i planen så väljer du menyn Project/Filter/Date Range exempelvis.

Det är så att det finns några aktiviteter i maj och resten av projektet forsätter i oktober och då skulle jag vilja dölja månaderna i mellan dessa aktiviteter kan döljas på något sätt, utskrifterna ser inte så kul ut när man ser kopplingarna.

JAg tänker på "filter" men prova att dubbelklicka på aktiviteterna som är imellan och välj "Dölj aktivitetsstapel".

Bifogar en bild på vad jag menar, hade inte tillgång till MS Project igår.
Som du ser på bilden så är det ett glapp och jag skulle vilja på något sätt dölja detta klapp mellan maj och oktober, har provat lite med filter men inte hittat något som jag tror passar för detta.
Skriver man i dagsläget ut planen så hamnar i stort sätt bara maj aktiviteten på första sidan och sedan kommer resten av planen.

Bild.gif

Du kan inte (Vad jag tror) ta bort en månad mitten i skalan på det sättet.
JAg tror inte det.
Om det delar upp sig för mkt på båda sidor så får du ändra skalan eller skala ner utskriften.
Ändring i skalan gör man ju genom dubbelklicka på skalan men då ändrar man ju bara generellt.

Att dölja sambanden går att göra genom att högerklicka och välja layout men då döljer man alla samband i hela planen. Skalan visar ju åndå samma.

Ett alternativ är att dela upp projekten i 2 filer.
Första delen i fil 1
Andra delen i fil2
Sedan välja fönster/Ordna och få fram båda på skärmen.
Därefter välja Arkiv/Spara arbetsyta.

Mellan dessa ytor kan man sedan sedan skapa samband om så skulle önskas.
HAr du nu verkligen gjort detta så skulle jag gärna vilja veta hur :-)

Kalle M skrev:

Du kan inte (Vad jag tror) ta bort en månad mitten i skalan på det sättet.
JAg tror inte det.
Om det delar upp sig för mkt på båda sidor så får du ändra skalan eller skala ner utskriften.
Ändring i skalan gör man ju genom dubbelklicka på skalan men då ändrar man ju bara generellt.

Att dölja sambanden går att göra genom att högerklicka och välja layout men då döljer man alla samband i hela planen. Skalan visar ju åndå samma.

Ett alternativ är att dela upp projekten i 2 filer.
Första delen i fil 1
Andra delen i fil2
Sedan välja fönster/Ordna och få fram båda på skärmen.
Därefter välja Arkiv/Spara arbetsyta.

Mellan dessa ytor kan man sedan sedan skapa samband om så skulle önskas.
HAr du nu verkligen gjort detta så skulle jag gärna vilja veta hur :-)

Tackar för tipset, ska kolla under morgondagen och se vad man kan göra, tacka vet jag Primavera, där kan justera det mesta.

DanneStMedlem sedan feb. 20041 311 inlägg

Sitter med samma problem, fanns det någon lösning för detta i MS Project?

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Ingen lösning på problemet. Men absolut värt en fundering:

Jag var på en kurs för ett par år sen i projektledning där man bl.a. behandlade hur man bör visa scheman/kalendrar med gap, dvs som i TS:s exempel. Vi fick lära oss att det faktiskt är LIKA VIKTIGT att visa upp tomma perioder som det är att visa timmar/dagar/veckor MED aktiviteter. Hoppar man över tomma perioder sätter man myror i huvudet på massor med folk som då kommer att undra "vad ska hända under perioden som inte syns?" och "har dom tappat den där perioden av misstag eller uteslutit den med avsikt?". Man skapar alltså både irritation och osäkerhet.

Lösningen i TS:s fall är alltså att faktiskt låta den passiva perioden juni-september synas, gärna med texten "Ingen aktivitet under juni-september" eller liknande. Vill man spara utrymme kan den ju givetvis göras smalare...

Det var dagens tipsruta.... ;)

DanneStMedlem sedan feb. 20041 311 inlägg

Jo, det är ju iofs helt rätt, men nu är det av praktiska skäl som jag vill få plats med en utskrift av planen på en A4:a. Texten blir så liten när 8 veckors semester ska synas också.

Vad jag vet så kan man ej dölja månader på det sättet i Project.

Alternativ1:
Vill man få det mindre får man zomma skalan genom zoomningsknapparna uppe i verktygsraden. Kan även högerklicka på tidskalan och välja Zooma där finns lite alternativ.

Eller om man dubbelklickar på tidskalan för att anpassa den efter egna önskemål. Se flikarna övre, mellannivå, nedre nivå osv.
Om jag förstått rätt så finns det väl också att man kan välja från och till datum att skriva ut via arkiv/Skriv ut.

Alternativ2:
Ett alternativ om det kan va till hjälp är att man kan göra bilder av planen:
Man gör planen som man vill ha den på skärmen och därefter klickar på verktygsknappen "kopiera bild" uppe i verktygsraden och därefter kika på dom olika alternativen som finns i dialogrutan. Därefter klickar man ok väljer klistra in i PowerPoint eller i word eller liknande och beskär bort månaderna som ej ska vara med. Därefter klistrar man in igen och beskär och sätter ihop dom bredvid varandra.

Vet ej om det blir så bra men prova :-)

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)