webForumDet fria alternativet

ECDL (datorkörkort) - Excel+databs - länkar?

10 svar · 1 784 visningar · startad av wally_91

wally_91Medlem sedan feb. 2006511 inlägg

Hej alla på wF!

Jag håller just nu på med att ta ECDL-körkortet (datorkörkortet) och jag har hittills tagit 6 av 7 (jippi). Nu är det så att jag har modulen databas kvar och https://www.pim.skolutveckling.se ger ingenting så jag tänkte en sökning på google skulle ordna det. Det visade sig att jag inte hittade några bra länkar förutom JonasWeb som bara gav väldigt grundliga grunder och en till hemsida som jag inte kommer ihåg namnet på. Nähe, så jag provar med att söka på office.microsoft.com i deras "Undervisning" flik. Nej, inte heller där gav det något resultat. Så jag gick tillbaka till google och sökte efter excel+databas site:office.microsoft.com för att se om sökningen på microsofts hemsida hade lämnat ute något. Till min besvikelse så hittade jag ingenting då heller :(

DÄRFÖR (!) vänder jag mig till Er, medlemmar på wF, för att ge mig länkar som handlar om databaser i excel.

Tack på förhand,

wally_91

echoSweMedlem sedan nov. 20041 189 inlägg

http://www.google.com/search?hl=en&lr=&safe=off&q=using+excel+database&btnG=Search

Där finns väl allt du kan behöva...

Men Excel är och kommer inte bli en databas. En databas kan man ställa frågor mot, och det kan man inte mot Excel, alltså är det ingen databas.

Tex. "SELECT * FROM exceltable e WHERE e.Name LIKE '%Ka%' AND YEAR(e.Regdate) > '2005';"

echoSwe skrev:

Men Excel är och kommer inte bli en databas. En databas kan man ställa frågor mot, och det kan man inte mot Excel, alltså är det ingen databas.

Det är inte så vi jobbar med databaser (binda dem med hemsidor). När jag började med det trodde jag att det var så men det var det inte. Man får tänka istället att det är som en inventeringslista, där man fyller i vad som finns och om det finns eller inte. Excel är inte lika kraftfullt som Access är men med de mål som skolverket ställer så behöver man bara ha excel att arbeta med databaser.Jag har sökt på google men har inte hittat någonting, fast din lilla länk ser ganska go ut :)

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

Kan du lite om allt så prova skriva den bara... kostar väl inget att skriva om sedan... det gjorde jag och klarade på första försöket...

Men hade du kunskap från något tidigare databasprogram då? Jag har nämligen inte det.

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Jag är inte med på vad det är du vill uppnå, har du något exempel?

T.ex. om jag har en fastighetskontor och ska fylla i olika fält så att jag har en bättre vy av vad jag håller på med. Eh, de är enklare om ni tittar i den bifogade filen.

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

wally_91 skrev:

Men hade du kunskap från något tidigare databasprogram då? Jag har nämligen inte det.

njäe... inte direkt... men jag har pysslat med lite olika som t ex programmering där jag kände igen mycket av begreppen som användes... så... många kvalificerade gissningar gick vägen :)

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Till att börja med skulle jag välja ordet register istället för databas. Som register kan Excel vara riktigt bra. Särskilt nu när de har lagt till lekmannadatabasfunktioner. Sök efter DGET, DMIN t.ex. Du kan även kolla VLOOKUP/HLOOKUP.
Kör du svensk version får du försöka översätta själv eftersom jag inte har tillgång till någon svensk version just nu.

MindreVetandeMedlem sedan okt. 2005371 inlägg

analys:
Det som kan vara intressant är nog framför allt det rikard skriver om (D-funktionerna samt letarad, passa/index osv).

En annan mycket användbar sak är filtervarianterna (data-filter). Det gäller särskilt autofilter. Avancerat filter är naturligtvis kraftfullare, men det är mest användbart för "engångsbruk" och jag gissar att D-funktionerna normalt sett är mer användbara.

Men, det som verkligen gör excel användbart som register-analys-program är "Data->pivotabell". Kan vara lite krångligt att tränga in i, men när du lärt dig att använda pivotabeller så kommer du att älska det.

Inmatning:
Möjligheten till dataverifiering har du ju redan testat
Data-formulär kan ju vara trevligt för (väldigt) små register

Dessutom får du inte glömma möjligheten att använda excel som "klient" med hjälp av "Data-hämta externa data"

Du kan även ta en titt på excels formulär-läge (verktyg, skydd). Ger fina möjligheter till att presentera data, men det är ganska odugligt för inmatning. Det skall finnas en guide någonstans för att göra en inmatningsfunktion. Men jag har för mig att den bygger på att du sparar varje "gubbe" som en egen fil. Möjligtvis bra om du skall hämta in data från en masssa personer som sitter i andra nätverk, annars vet jag inte vad du skall ha det till.

Sista steget i förfallet är att använda makro/VBA-formulär. Men då har man ofta passerat gränsen för vad excel egentligen är bra på och bör fundera på att använda någon riktig databashanterare istället.

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Har sagt det förut, och kan säga det igen, kolla vilken kunskap och analytisk förmåga det finns på wF.
Vi som bor här borde vara glada, Speciellt nu när det lackar mot jul.

142 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)