Nu hänger jag inte med.
Vilken fyrkant? I en färdig rapport eller i nån tabell eller nåt annat?
Sen har jag en till fråga nu: Hur gör jag för att få databasen att automatiskt öppna i "helskärmsläge"? Vill inte att mina kollegor ska behöva dubbelklicka på formuläret...
En förtydling på min första fråga:
Jag är urusel på att göra rapporter i Access, detta är mitt första försök (har någon ett tips på en bra guide?).
Jag har alltså en databas med ett antal företagskontakter i. En del av dem är medlemmar i ett nätverk och har därför fått ett medlemsnummer.
Jag har via Access egna guider lyckats gjort en "rapport" som helt enkelt skriver ut alla poster med de kolumner som jag vill. Nu vill jag skapa en rapport som bara skriver ut de företag som är medlemmar, som alltså har fått ett nummer i fältet "Medlemsnummer"...
Beklagar att jag inte har svarat tidigare.
Om du gör en rapport i Access 2003 och hamnar i editeringsläge har du en liten fyrkant uppe till vänster, som jag skrev i mitt tidigare inlägg.
Klicka på den (höger) Under egenskaper välj filter och skriv som jag omtalade tidigare.
Har nu angett "MedlemsNummer > 1" i det fältet men det hjälper inte...
Det enda som händer är att jag får upp en dialogruta som ber mig "Ange parametarvärde" för den kolumnen ("Medlemsnummer"). Anger jag så 0 eller 1 så rapporterar den inga poster, anger jag nåt annat nummer kommer alla poster igen.
Jo, jag hade ändrat i fältet under, men jag hade dessutom skrivit fel fältnamn!
Nu har jag skrivit rätt, men får då en dialogruta som tycker jag har "Typblandningsfel i villkorsuttryck"...
Ahhh, vackert!! Du hade rätt! Jag hade satt fältet som text för när jag satt det som tal så blev det valuta av nån anledning i tabellen.
Tusen tack för hjälpen!
Nu har du hjälpt mig förstå lite mer om hur urvalet fungerar i rapporterna så nästa försök blir att få till lite räknare och flera urval i samma fråga!
Jag kanske hör av mig igen...! :-)
264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25