Tjena
Uppdaterade mitt antivirusprogram Kaspersky i söndags, till en ny version.
När jag lade in detta så installerades det i en annan mapp.
(jag avinstallerade givetvis den gamla versionen innan...)
Problemet dök upp när jag sedan startade Outlook 2003, i uppstarten kommer det upp en varning som säger att "The Add-in kaspersky... can not be found. Run the 'detect and repair...' from the helpmenu to solve the problem..."
Så jag gjorde som det stod och vips så nollades Officepaketet och alla mail, inställningar mm. försvann.
Nu hade jag en backup som var 10 dagar gammal så det var inte hela världen.
Jag avinstallerade Office och lade in det på nytt, med förhoppningen att mitt nya kaspersky skulle hittas.
Men inte då, fortfarande samma fel vid uppstart av Outlook.
Nu vill jag alltså veta var någonstans man ställer in i Office vilket antivirusprogram man använder för att scanna mailen som går in- och ut.
Har kollat igenom alla menyer i Outlook, sökt igenom registret ett par gånger, men hittar inget som kan leda till en lösning.
Så snälla, vet någon vad jag ska göra?
Tack på förhand!
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg hmm... jag tror AV-programmet fuckar sig. Kolla om det går att stänga av mail-scanningen och se om det funkar bra då. Gör det det så kan man ju utesluta nånting iaf. Men annars så prova installera om AV-programmet igen. Kanske kolla i deras forum om det är vanligt problem det där. Du kan ju också kolla i Outlook på Verktyg / Alternativ / Annat [flik] / Avancerat / Tilläggshanteraren... där ska AV-programmet stå med... man kan eventuellt mecka med någon av de där filerna som styr konfigureringen AV-program / Outlook men det kan jag inte så mycket om... antingen är det en ECF-fil, en DOT-fil eller något sådant...
bättre tips kan inte jag ge just nu :)
Danny skrev:
...Du kan ju också kolla i Outlook på Alternativ / Allmänt / Avancerat / Tilläggshanteraren... där ska AV-programmet stå med...
Hittar inte det där någonstans...
Vad kan det heta på engelska?
Det som finns på "tools" menyn är ju Options, och där finns inget som kan liknas med avancerat eller nått liknande.
Att stänga av / ta bort AV-programmet tror jag inte på, då det är outlook som pekar fel.
Den pekar ju på en mapp som inte finns.
Alltså bör det vara något i Outlook.
Någon som vet!?
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg oj...
Verktyg / Alternativ / Annat [flik] / Avancerat / Tilläggshanteraren
ska det vara... vad för version har du då?
Hmm, jo, där fanns "Kaspersky Mailchecker" och den var ibockad...
Nu testade jag att bocka ur den och då kommer inte det här felmesset längre.
Men...
Scannas fortfarande mina mail?!
Kanske kan kolla det någonstans i Kaspersky.
Har förövrigt sökt i både Kaspersky's forum och i Officesupporten hos Microsoft utan framgång, det känns som om det vore fler i världen än jag som stött på det här.
Tack sålänge, återkommer när jag vet mer...
Jorå, det verkar rulla schysst.
Varningen kommer inte upp, Kaspersky är urbockat i Outlook, men mailen scannas ändå, för alla mina senaste mail finns med i loggfilen för den Kasperskyversion jag kör just nu.
Så, tack för hjälpen!