webForumDet fria alternativet

Excel dokument i A4

4 svar · 1 424 visningar · startad av haider

haiderMedlem sedan jan. 2003988 inlägg

Hej!

Excell har så oerhört många fördelar, men jag begriper inte hur jag kan göra en mall som är A4 stor.

Jag behöver skapa en mall, så att längst upp finns företagslogga etc, och nederst finns också företagsinformation.
I mitten kan man skriva text, göra excel beräkningar etc.

Har någon en ledtråd?
tack i förväg :)

MindreVetandeMedlem sedan okt. 2005362 inlägg

Lite oklart vad du menar, men här har du lite att leka med:

Variant1. Arkiv, Utskriftsformat, sidhuvud/sidfot.
Då syns det inte föränn du trycker ut
Tror inte att sidhuvud/sidfot klarar loggor (kom i ver 2007, eventuellt 2003).

Variant2. Använda utskriftsrubriker (Hjälp: Skriva ut rad- och kolumnetiketter på varje sida).
Då skriver du helt enkelt in ditt "sidhuvud" högst upp på sidan, med loggor och allt. Sedan går du till
Arkiv, Utskriftsformat, blad
där anger du "rader överst" som kommer att upprepas på varje sida.

Om du bara vill ha en sida och dölja allt annat så kan du

1. Förhandsgranska utskriften(arkiv, förhandsgranska) ; då ser du var gränserna går för en A4:a. Markera alla kolumner du vill "bli av med" (ctrl+shift+högerpil), och dölj dom genom Format, Kolumner, dölj
Gör samma sak med de rader du vill slippa.
2. Markera rad2 och välj Fönster, Lås. Då ligger rad 1 alltid synligt, även om man scrollar
3. Markera det område där du vill tillåta att folk ändrar saker,
Format, celler, skydd
Ta bort krysset för låst
4. Lås bladet: Verktyg, skydd, blad.
Nu bör ditt sidhuvud/sidfot vara låst sammtidigt som det går att redigera de områden där du tog bort skyddet.

haiderMedlem sedan jan. 2003988 inlägg

Hallå där,

tack för ditt svar.
Det du skriver hjälper lite, så jag behöver ställa fler frågor.

Det verkar som om man måste tänka i "rutnät", lite som när man jobbar med tables i html. Man kan inte bredda till en tabell, utan att de underliggande också gör det, därmed tänkte jag att man måste sammanfoga ett antal tabeller.

Går det, som i Word, att man markerar två-tre rutor, bredvid eller ovanför varandra och gör dem till en ruta?

På så vis så använder jag mig av ett rutnät, ungefär som på ett rutat a4 blad i ett kollegieblock; att jag då rutar in min mall och de rutor som ska innehålla samma grej, gör jag om till en ruta (åtminstone visuellt sett)

MindreVetandeMedlem sedan okt. 2005362 inlägg

markera de rutor du vill sammanfoga, Format, celler, fliken justering, sammanfoga. Finns en knapp någonstans också, men det hittar jag aldrig :-)

haider skrev:

Hallå där,
Det verkar som om man måste tänka i "rutnät"....

Excels "riktiga" jobb är att vara ett kalkylblad. Vill man leka layoutprogram så blir det kompromisser. Om du vill ha rena dekorationer så kan det vara bättre att lägga in ett textfält eller liknande (visa, verktygsfält, rita). Då blir det flytande objekt som struntar i vad som händer med bakgrunden, i alla fall om du sätter kryssen rätt (högerklick, formatera, egenskaper)

CalippoMedlem sedan aug. 2002535 inlägg

Vet inte om det här duger, men tryck på förhandsgranska och sedan på stäng så ser du i Exceldokumentet (de streckade linjerna) hur mycket som får plats i höjd och bredd vid en utskrift (baserat på dina marginaler för skrivare).

Då kan du placera ut logga och sidfot m.m.

Genererad på 374 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb