webForumDet fria alternativet

villkorsstyrd formatering i excel

11 svar · 635 visningar · startad av Choronzon

ChoronzonMedlem sedan aug. 20011 346 inlägg

jag försöker få till villkorsstyrd formatering, och vill att mitt villkor sträcker sig över flera kolumner.

om jag tar formeln
=countif(S41:S101,S41)>1
och använder som condition funkar det bra med en rad, men om jag har samma värde i S41:S101 som i något av fälten tex. i K41:K101 vill jag även då formatera så man ser att det förekommer mer än 1 gång.

=countif(S41:S101+K41:K101,S41)>1 funkar så klart inte, inte heller =countif(S41:S101,K41:K101,S41)>1

finns det nån lösning?

MindreVetandeMedlem sedan okt. 2005371 inlägg

Tror inte att CountIF klarar av oregelbundna områden (eftersom det kommer ett argument till). När du skriver countif(S41:S101,K41:K101,S41) så tolkas det anra området som vilkoret, och vilkoret blir???
Du får helt enkelt dela upp det i 2 CountIf
Svenska:
=(ANTAL.OM($S$41:$S$104;S41)+ANTAL.OM($K$41:$K$104;S41))>1
Ändra ; till ,

jao, fast då jämför dom ju inte varandras värden, värdet i första countif vill jag kolla om det finns i andra..

jag har alltså 4 kolumner med data, och jag vill formatera annorlunda då det finns dubletter..

Choronzon skrev:

jao, fast då jämför dom ju inte varandras värden, värdet i första countif vill jag kolla om det finns i andra..

Uhhh, förstår nog inte vad du menar. Observera att du skriver S41 två gånger och att >1 gäller hela parantesen (countif(Skolumnen,S41) + countif(Kkolumnen,s41))>1. Du letar ju efter värdet i S41 i båda områdena. Vilkoret blir ju sant när det finns mer än en gång (>1, dvs den själv).

Om du ser till att S41 är den aktiva cellen när du markerar det område som den villkorsstyrda formateringen skall gälla för (dvs den cell som är blekare än resten av markeringen) så kommer den villkordsstyrda formateringen att kolla i aktuell cell och räkna förekomsten i resten av S, K osv (beroende på vilka kolumner du lägger till).

Eller menar du: Kolla om värdet finns i någon av de andra kolumnerna? Då blir du ju tvungen att bygga upp ett vilkor för varje kolumn och sätta villkoret till >0.

Ähhh, definiera vad du menar med dubletter. Får en känsla av att vi pratar om olika saker.

bifogar en fil, i det här fallet vill jag alltså formatera dom två cellerna med nr. 2. dom som är dubletter

kanske ska tillägga att det finns kolumner emellan, bifogar en ny fil, där kolumnerna jag vill leta i är färgade..

Choronzon skrev:

kanske ska tillägga att det finns kolumner emellan, bifogar en ny fil, där kolumnerna jag vill leta i är färgade..

Se bifogad fil, Det finns 2 varianter i varsit blad, blev inte klok på om du ville titta i de mellanliggande kolumnerna också. Formlerna borde översättas till engelska automagiskt.
I Raderna nedanför dina data har jag lagt in formeln i celler så du kan se hur den reagerar.

ska kolla, nej i dom mellanliggande vill jag inte kolla, där kan förekomma samma nummer, men dom ska inte formateras

ok, ja det funkar ju med nr. 2 när den förekommer fler gånger, men kruxet är att det var som helst i samlingen av siffror kan bli dubletter av olika nummer, var som helst i dom färgade kolumnerna.. förstår du hur jag menar?

Ja, men det är ju så den fungerar, skriv in ett extra 15 eller vad som helst. Blir det inte rött hos dig?

Vet inte vad jag gjorde, det fungerar ju faktiskt, filen du skickade.. du är en klippa

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)