Hej!
Jag ska exportera till en excel-fil från Lotus Notes/Domino. En av rubrikerna blir ganska lång och jag skulle vilja ha rubriken på 2 rader. Hur ska jag skriva i rubriken så att excel fattar att det ska vara ett radbryt.
Skicka in radbryt i Excel
5 svar · 1 253 visningar · startad av henkepenka
(Vänster) ALT+Enter
Du kan bli tvungen att ändra visningsformatet för cellen också. Format->cell->justering->kryssa i radbyte (ctrl+1, j, Alt+b)
Hmm, tror jag blir tvunget att ladda ner FF med språktillägg. Jag kan ta mig tusan inte stava längre.
Jo, men jag menar att jag ska skicka med i själva rubriken...
Alltså: "Rubriken <radbryt>är jättelång"
Och då ska excel fatta att <radbryt> är ALT + Enter
1. Vill du peta in radbrytningstecknet på lotussidan?
2. Du vill ha 2 rader i en cell? inte peta ner del2 av rubriken till nästa cell?
Kan inte Lotus. Men i Excel är tecknet för radbrytning=10. Men alla kombinationer av 10 och 13 brukar gå bra att importera så länge textsträngen är avgänsad på något sätt(typ "text radbryt text"). Annars kan det bli problem (tolkas som "ny post" och du får förskjutningar).
Men som sagt var. För att excel skall använda radbrytningarna så måste du kryssa i Format->cell->justering->radbyte.
Märkte nu att den kod som skapas vid excel-konverteringen skrivs som HTML och sedan sparas som .xls...det gjorde att jag i lotus kan använda mig av <br> för att htmlkoden sedan betraktar de som en radbrytning. Smidig lösning på mitt problem...
Förresten tack för alla snabba svar!
Ahhh, enkla lösningar är bäst.