blåjeansMedlem sedan sep. 2005849 inlägg Min far har problem med IE7.
När man har installerat och allt, så kommer man till en sida där man ska spara inställningar för sökmotorer.
http://runonce.msn.com/runonce2.aspx
Men han får inte upp detta utan han ser bara den blå bakgrunden. Och om han inte gör denna inställning så kan han inte välja startsida, för detta är startsidan tills han gjort det. Väldigt konstigt, jag kunde göra det med en gång utan problem.
Någon som kan hjälpa?
Och nej, han kan inte gå över till FF eftersom vissa sidor han använder ofta inte funkar då... ;)
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg Nu har jag inte testat version 7 än, men de lär väl inte ha ändrat detta...
Startsidan lagras i registret:
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main\Start Page
Ända där till det som önskas. (Start, kör: Regedit sedan klickar man sig in på orden ovanför i tur och ordning.)
blåjeansMedlem sedan sep. 2005849 inlägg Hmm... det funkar inte. :( Det står redan den sidan, och det verkar som att man verkligen måste göra detta val innan man kan gå vidare. Men frågan är varför inte sidan syns. Det borde ju inte vara nån brandvägg eller liknande eftersom det inte är nån pop-up eller så, och det kommer inget meddelande... konstigt! Han har testat att installera om men det funkar inte ändå.
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg Med att det redan står den sidan antar jag att du menar att det står den startsida han vill ha? (För det är ju det som ska stå där.)
Funkar IE i övrigt, går det att titta på andra sidor utan problem? Är det alltså bara startsidan som inte vill visa sig?
blåjeansMedlem sedan sep. 2005849 inlägg Ja, precis, det står rätt startsida. :)
Och det funkar bra att visa andra sidor, men just denna sida visas inte som den ska, och det är ju ganska störande eftersom det inte går att visa rätt startsida förrän detta "spara ändringar" är gjort.
Kan du se sidan? (länken i första inlägget...). Jag märkte att den inte funkar i FF..
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg Jag kollade på sidans källkod och den innehåller drösvis med IE-only-kod.
Jag googlade lite på problemet och det som verkar kunna orsaka det är antivirusprogram, Norton Internet Security och liknande saker.
Man ska hur som helst kunna få bort den genom att lägga till ett värde i registret, på samma ställe där du kollade startsidan:
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main
Kolla först om det finns något där som heter RunOnceHasShown. Finns det så kolla värdet och ändra till 1 om det skulle stå 0 där.
Gör sedan samma sak med RunOnceComplete. Finns det inte så lägg till det som ett "nytt DWORD-värde" och ge det värdet 1.
blåjeansMedlem sedan sep. 2005849 inlägg TACK!!! Det funkar!!! Pappa blev överlycklig!! :D
"Det är ju fantastiskt, att det finns folk som vet sånt här". :e
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg Två år på Tele2:s internetsupport sätter sina spår, även om det är över fem år sen jag slutade där.
Vad skönt att det löste sig!