webForumDet fria alternativet

Skapa ny kolumn med data automatiskt

Kontorsprogram

4 svar · 578 visningar · startad av freddyk

Medlem sedan okt. 2006103 inlägg
Frågan#1

Hej excel-gurus,

Jag har ett litet problem som jag tänkte höra mig för om ngn stött på tidigare.

Jag vill kunna jämföra en kolumn i excel och utifrån denna jämförelse lägga till en eller 2 kolumner beroende på vilket nummer som den jämförda kolumnen innehåller. kan man göra detta någorluda vettigt?

alltså:

Kolla i en kolumn, få ett nummer från den kolumnen, jämföra det numret med andra nummer och addera en eller två nya kolumner (beroende på vilket nummer som träffas på) och infoga dessa andra nummer i de nyskapade kolumnerna. De infogade nya numrena är beroende på vilket nummer som lästes in från originalkolumnen. Vet inte om ni hängde med där men... fråga i så fall ;)

Detta ska ske på många många rader vilket är ett jäkla arbete i dagsläget. Kan det förenklas?

oerhört TACKSAM för svar! :)

Medlem sedan okt. 2005371 inlägg

Nja, fattar nog inte riktigt vad du vill.
Men grunden är nog att du behöver minst 2 OM-formler, en i varje "ny" kolumn. Klura på hur ditt villkor ser ut (rent logiskt, strunta i formlerna). sen brukar det vara enkelt.

Alternativt letar du egentligen efter någonting i stil med formeln LETARAD().
Lek lite med formlerna
= OM(villkor;omSant;omFalskt)
=LETARAD(SlåUppVärde;iHjälptabell;ReturneraKolumnNr)
Och återkomm med en klarare fråga. Gärna med något exempel.

hehe ok. Jag tar ett exempel. Jag har 3 kolumner per rad.
kolumn 1 = IDnr (12345 tex)
Kolumn 2 = tomt
Kolumn 3 = tomt

Det jag vill är att Excel ska fylla i kolumn 2 och 3 med ett genererat nummer beroende på vilket nummer kolumn 1 har. Om kolumn 1 har nummer 12345 ska det i kolumn 2 genereras 54321 och kolumn 3 ska få 6789. Men om det i kolumn 1 står 6789 ska kolumn 2 få 12345 och kolumn 3 54321.

Så beroende på vilket nummer kolumn 1 har ändras siffrorna i de andra kolumnerna. Går det att göra smidigt?

Vet inte om det blev klarare vad jag vill åstadkomma... :P men...

Medlem sedan okt. 2005371 inlägg

Halvklart till mulet :-)

Vad menar du med ett genererat nummer? Följer det någon enkel logik? I sånna fall är det enklaste att använda 2 stycken OM() formler
I första kolumen:
=OM(A1=regel;genererat nr1a;genererat nr1b)
I andra kolumnen
=OM(A1=regel;"";genererat nr2b)
Din regel kan t.ex vara sörre än eller liknande. Du måste sätta ord på det, annars är det omöjligt att avgöra hur man kan göra det. Samma sak med genereringen. Skall du vända siffrorna bakofram eller vad?

Om det är en begränsad mängd nummer men ingen enkel logik så kan du helt enkelt göra en hjälptabell i stil med:

Uppslag___nr1___nr2
1234____54321__6789
6789____12345__54321
6785____ ' _____54388

Dvs du skiver upp alla möjliga värden i kolumn 1 och sedan vilka värden som skall genereras i kolumn 2 och 3. Om vi antar att "hjälptabellen" står i kolumn E-G och dina "data" finns i kolumn A så blir formlerna någonting i stil med
i kolumn 2
=LETARAD(A1;E:G;2;FALSKT)
och i kolumn 3
=LETARAD(A1;E:G;3;FALSKT)

Du har förstått hur jag menade utan att jag förstod det själv! ;)

De nummer som jag kollar (kolumn 1) är ID nummer, från ett beställningssystem, som jag importerar in i excel. Dessa ID har sedan andra nummer som motsvarar katalogIDn i ett annat system, som jag ska exportera vidare till. Det är därför jag behöver byta ut numrena från kolumn 1 till andra nummeri kolumn 2 o 3, hela j**** tiden. :) Det kan ibland bli uppåt 500 rader, så det är lite halvjobbigt att göra det för hand... ska bli ändring på det i framtiden men till det sker så... hehe...

Jag har alltså fasta värden som ska in i de tomma kolumnerna (kol 2 o 3), beroende på vilket värde kolumn 1 har.

Det såg klockrent ut det du beskrev med en "hjälptabell". Precis det jag vill åstadkomma. Att den kollar kolumn 1 mot hjälptabellen och skriver in ett värde i de andra beroende på vad som "uppfylls". Suveränt! Och jag tror jag förstår hur det hela ska gå till också. hehe. Framsteg!

Tack så jämarns mycket för hjälpen, MindreVetande. Ska bli skönt att slippa ctrl+c o ctrl+v ett tag framöver ;)

Återkommer om jag stöter på patrull...

MindreVetande skrev:

Halvklart till mulet :-)

Vad menar du med ett genererat nummer? Följer det någon enkel logik? I sånna fall är det enklaste att använda 2 stycken OM() formler
I första kolumen:
=OM(A1=regel;genererat nr1a;genererat nr1b)
I andra kolumnen
=OM(A1=regel;"";genererat nr2b)
Din regel kan t.ex vara sörre än eller liknande. Du måste sätta ord på det, annars är det omöjligt att avgöra hur man kan göra det. Samma sak med genereringen. Skall du vända siffrorna bakofram eller vad?

Om det är en begränsad mängd nummer men ingen enkel logik så kan du helt enkelt göra en hjälptabell i stil med:

Uppslag___nr1___nr2
1234____54321__6789
6789____12345__54321
6785____ ' _____54388

Dvs du skiver upp alla möjliga värden i kolumn 1 och sedan vilka värden som skall genereras i kolumn 2 och 3. Om vi antar att "hjälptabellen" står i kolumn E-G och dina "data" finns i kolumn A så blir formlerna någonting i stil med
i kolumn 2
=LETARAD(A1;E:G;2;FALSKT)
och i kolumn 3
=LETARAD(A1;E:G;3;FALSKT)

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)