Ok, här behövs nog lite förklaring. Får se om jag kan få det begripligt.
Har ett exceldokument som används för sammanställning av ordrar till vissa speciella kunder. Antal ex som gått ut och summa per kund.
Vi gör sammanställningen månadsvis och det går inte att veta i förväg hur många ordrar som gått till en viss kundkategori. Eftersom kunderna har olika prisvillkor måste jag alltså dela upp dokumentet i ett antal kategorier.
Varje rad innehåller ett antal beräkningar där de kundspecifika villkoren också finns som variabler.
Nederst finns en sammanställning på totalt antal levererade ex och total försäljning baserat på de olika kundkategoriernas sammanställning.
Har skapat ett malldokument jag utgår från där varje kundkategori har ett par rader som utgångspunkt. Sedan lägger jag till nya rader allteftersom det behövs. Och det är här jag skulle vilja förenkla lite. När jag nu måste jag gå in och lägga till rader är mitt tillvägagångssätt idag: Infoga ny rad - Kopiera den befintlig raden så jag får med alla beräkningar etc - klistra in i den nya raden.
Här tänker jag mig att det borde gå att fixa ett macro som sköter det. Men eftersom mina kunskaper i excel och VB-script (för det är det väl?) är begränsade så kommer jag inte så långt. Jag testar att spela in ett macro...infogar rad...kopierar befintlig..klistrar in. När jag sedan kör macrot så kommer det att fortsätta klistra in på samma rad hela tiden, förståligt eftersom macrot har sparat radnr och går på det.
Macrot ser ut så här:
Sub nyrad()
'
' nyrad Makro
' Makrot inspelat 2006-10-12 av dick
'
' Kortkommando: Ctrl+r
'
Selection.Insert Shift:=xlDown
Rows("13:13").Select
Selection.Copy
Rows("12:12").Select
ActiveSheet.Paste
Application.CutCopyMode = False
Selection.FillDown
End Sub
Det jag skulle vilja få fram är att macrot utgår från raden jag står på, infogar en ny...kopierar från raden jag står/stod på och klistrar in i den nyligen infogade raden. Utan att det skall vara låst till ett visst radnummer.
Går det att lösa och i så fall hur....eller gör jag det bara jobbigt för mig och det finns en mycket enklare lösning genom att göra på något annat sätt?