Hej,
Går det att hitta en tidigare sparad "version" av ett worddokument om man råkat spara över? Jag har en förtvivlad 11-åring har tappat bort sin uppsats. :q
Om word fortfarande är öppet kan du pröva att ångra. Annars kan du leta efter dolda filer i samma mapp med dollar-tecken i sig.
Dessutom så sparas ofta word-dokument med "quicksave" vilket gör att datat finns kvar i filen. Jag vet dock inte hur man enklast får fram den i detta fall. Pröva att öppna filen i notepad, så bör det stå mer eller minder i kalrtext.
Tyvärr hade hon hunnit stänga word först, så det finns inga dolda filer förutom den hon nu har öppnat igen som tyvärr är tom,
Vilken fil menar du att jag skall öppna i notepad?
Vatusan, bara för att jag skrev ett inlägg om att återskapa filer så lyckades jag stänga ner IE innan jag skickat posten :-(
Nåja. Får se om jag kan återskapa det ur minnet.
1. använd word så lite som möjligt innan du är färdig.
2. Word sparar tempfiler över hela hårddisken
a.) Tempkatalogen C:\Documents and Settings\ditt namn\Lokala inställningar\Temp
där kan det ligga filer med *.tmp som hör till word. Kan vara intressanta
b) katalogen där dokumentet fanns.
~dokumentnam.doc (brukar vara ganska tom)
C) words katalog med återställningsinformation (verktyg, alternativ, sökvägar, filer för återskapning).
"återskapningsinformation för filnamn.ASD" (word 2000, tror den bytt namn, någon som vet?)
Om du kan hitta en lite äldre fil med det namnet så är lyckan gjord.
3. Om du har word öppet med det överssparade dokumentet så kan du titta i "Arkiv, versioner". Men jag har för mig att man måste aktivera det, så chansen är väldigt liten.
Nåja, jag är pessimist angåenda allla ovanstående metoder. Word är ganska duktigt på att slänga temp-filer när den är färdig. Samma sak med återskapningsfiler. Dom raderas när word stängs normalt. då återstår den jobbiga varianten.
4. Återskapa en äldre fil av typen "återskapningsinformation för filnamn.ASD" (dvs om ditt barn INTE fortsatte att jobba efter överskrivningen).
Testa ett program i stil med: http://www.pcinspector.de/file_recovery/se/welcome.htm
Om du kan återskapa en fil av typen "återskapningsinformation för filnamn.ASD" från tiden innan överskrivningen så borde du kunna rädda det mesta.
Hmmm, har inte använt det där programmet på länge, det verkar ju ha fått ett speciellt "*.DOC-läge". Tja, testa, vad har du att förlora?
snälla storasystrar skall inte underskattas :-)
För framtiden, om du inte har väldigt ont om hårddisk. Verktyg, alternativ, spara, "spara alltid säkerhetskopia"
Alternativt skulle du kunna aktivera versionshanteringen (ger stora dokument) Arkiv, versioner, kryssa i "spara automatiskt en ny version när dokumentet sparas". Men hur tusan man får det där att gälla alla dokument vet jag inte.
256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e