Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg Tjenis!
Fundering i Excel:
Hur gör jag om jag har följande datum och vill reparera dom till amerikanska och med streck imellan?
20030805
20030402
Kan jag ej köra Data/Text till kolumner och välja formatet "MDÅ" i denna funktion och få det fixat direkt till amerikanska? Jag väljer ju "MDÅ"!?
Är jag tvungen reparera dom via data/Text till kolumner och sedan välja amterikanskt via formatera celler?
Fundering 2:
Kan man inte få ett artonhundratal att funka som datum?
Tack på förhand!
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Fundering 1:
Jag skulle tro att du måste köra med "Text till kolumner" för att få ordning på det där, ja.
Fundering 2:
Du kan få Excel att visa t.ex. 1812-04-09 som datum men du kan inte utföra beräkningar med det. Excel är begränsat till 1 januari 1900 (eller 1 januari 1904 om man har valt det senare).
1. Förstår inte frågan. Men du verkar vara inne på rätt spår
2. När Rikard skriver "1 januari 1904 om man har valt det senare" så handlar det om Macintoch datumsystem. Då går det att hanterara negativa tidsdata, men man är fortfarande begränsad till 1900-talet.
Du kan ju testa det här tillägget:
http://j-walk.com/ss/excel/files/xdate.htm
Men jag har aldrig testat det. Har ingen aning om hur det beter sig med t.ex svenska datum
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg
MindreVetande skrev:
2. När Rikard skriver "1 januari 1904 om man har valt det senare" så handlar det om Macintoch datumsystem. Då går det att hanterara negativa tidsdata, men man är fortfarande begränsad till 1900-talet.
Det går även i senare versioner av Excel i Windows-världen också.
Tools / Options / Calculation - Kryssa i rutan "1904 date system"
Ok, då har dom roat sig med att döpa om det. Det som kallades Macintosh lär vara samma sak som "1904". Men varifrån det kommer är ett mysterium. Jag trodde Machitosh datusmsystem utgick från 1956 eller nåt.
Och varför man kan hantera negativa tal i "1904" men inte i "1901" övergår mitt förstånd :-).
Ähhh, skall man haka upp sig på detaljer kan man ju undra varför inte går att införa "negativa år" för datum före 1901. Men det finns säkert en bra anledning (hmmm, skulle man få önska fritt så skulle det gå att hänga på en tidzon också. Men nu skall vi inte överdriva...).