webForumDet fria alternativet

oSync - Opera synkronisering

4 svar · 554 visningar · startad av minisu

minisuMedlem sedan sep. 20066 inlägg

Hej på er! Jag blev rekommenderad detta forum av en medlem som läst att jag skrivit om detta program på ett annat forum. Har kollat runt lite och det verkar trevligt :) Fattar inte hur jag kan ha missat det... nåväl.

Den senaste tiden har jag snickrat lite smått på ett program som synkroniserar Opera bokmärken/bookmarks och notes mellan olika datorer. När jag köpte en laptop av skolan för en tid sedan letade jag efter ett sådant program och jag hade vissa kriterier:

*Det ska synka automatiskt utan onödiga gränssnitt och dialoger.
*Jag som användare ska inte behöva köra en server.
*Det ska vara säkert (krypterade överföringar).
*Det ska fungera i Windows och Linux, åtminstone.
*Det ska vara gratis.

Jag fann inget sådant och började snickra på ett själv i Python. Jag implementerade allt ovanstående plus lite annat, såsom backup och publiceing av bokmärken som html. "Serverproblemet" har jag löst via Opera Software's servrar (kräver att man registrerar sig, vilket är gratis).

För någon vecka sedan slängde jag upp det på Sourceforge och sedan det har visat sig att programmet funkar bra för fler än mig så tänkte jag att någon här kanske har användning av det, eller till och med användning av källkoden. Det finns en Windows-version där jag använt py2exe och gjort en NSIS-installerare, och en källkodsversion för alla OS.

Tanka oSync 0.6.3

Sourceforge-webbsida (med skärmdumpar)

Kom gärna med kritik eller förslag/önskemål, kom ihåg bara att det är mitt första program jag kodat utanför skolan :)

dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Jag testade oSync en sväng runt version <0.5, man kanske skulle installera det igen. Himla trevligt litet program. (y)

/r Välkommen minisu! :bire

Jag uppdaterade nyss till version 0.7.1. Nu behöver man inte registrera sig någonstans då programmet numera använder FTP. Har hänt en hel del annat sen sist också (ta en titt på webbsidan för skärmdumpar).

Nu funkar oSync med Opera Mini -- http://osync.sf.net

För operaanvändare innebär det att du har ber dig dina bokmärken överallt :)

Testa gärna betan och skriv vad ni tycker.

dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Ska försöka testa betan imorrn. Kul att det går framåt. :)

263 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
128 ms — hämta statistik (db)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)