Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg Håller på med en dokumentmall i word. Använder formulärfältet för att man ska kunna tabba igenon. Dock har jag ett problem:
Man ska mata in ett anställningsnummer i ett av fältet. Det jag vill är att det anställningsnumret som användaren har fyllt i (Ej i sidhuvudet) även ska ligga i sidfoten och komma med i automatik på flera sidor.
Som sagt:
Jag skriver ett anställningsnummer längst upp i fältet Anställningsnummer.
I sidfoten på flera sidor ska det stå det numret man matat in.
Hur kan man lösa en sådan grej?
Tack på förhand!
Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg Jag provade en variant..genom lägga allt i en tabell och lägga in formulärfälten. Gör en beräkning på ena fältet som säger =a1 och anger vid egenskaperna "Beräkna vid avslut". Men då måste ju allt ligga i samma tabell!?
Någon som har en variant?
Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg Tror jag fixat det.
I andra fältet skriver jag =text1 och väljer "Beräkna vid avslut".
Har någon en annan variant är det alltid intressant!?
Mvh
Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg Funkar inte! Går ju ej lägga in formulärfält i sidhuvudet. Hur fasen löser jag en sådan grej?
Som sagt:
Har en del formulärfält användaren matar in på sidan 1(Ej i sidhuvudet).
Ett av fälten är anställningsnummer som ska fyllas i. Det jag vill är att detta fält även ska finnas efterföljande sidor. Fyller användaren i anställningsnummer (Exempelvis 87). Då vill jag att det ska stå "87" i sidhuvuet på samtliga sidor. Det ska liksom vara länkat.
Tacksam för hjälp!
Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg Mindre vetande:
Har du eller någon annan lösning på detta? :-)
Trodde i min enfald att det skulle gå med "infoga korsreferens". Eller, om du trycker ALT+F9 för att se fältkoden så blir det någonting i stil med {REF Text1}
Men då fungerar inte uppdateringen som den skall :-(. Det kräver en utskrift eller förhandsgranskning för att det skall uppdateras.
Hmm, kopiera, klistra in special, bild, länkad. Samma sak, kräver förhandsgranskning. Nej men vad fasen, det fungerar ju med en kryssruta. Vad är detta?????
Men, nu fungerar det ju!!!!!
kopiera din textruta
gå till huvudet
klistra in special, bild, länkad
Mystifistiskt!!!!!
*****tillägg*****
Anledningen till mina förvånade uttryck är att jag testade "länkad-bildmetoden" först utan att det fungerade. Outgrundliga äro Bills vägar :q .
*****Ps2 *****
Du behöver naturligtvis inte använda bild, det går lika bra med länkad text. Själv har jag bara använt den där metoden på kryssrutor, och då är bild roligare.
Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg Du är helt strålande ! :-)
Jag provade faktiskt med klistra in special innan du nämnde det men det uppdaterades bara ibland. Trodde jag behövde nån kodsnutt för att få uppdateringen korrekt. Nu verkar det funka utmärkt!
Tusen tack!
Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg Nu provade jag igen.
Kopiera formulärfältet.
Till sidhuvudet.
Redigera/Klistra in special/Bild och "Klistra in länk".
Ok.
Låser fältet. Skriver en siffra. Inget händer i sidhuvudet!? :-(
Nejdu, det där känns inte riktigt pålitligt.
Om jag använder "Bild-Länk" så verkar det fungera hela tiden, med en fördröjning på någon sekund. När man använder "länka text" så verkar det som om länken blir knuten till stycktecknet och allt blir skit.
MEN, även med bildlänkning så verkar ha problem med ändringar i "orginalet". I min exempelfil så tappar den bort länkningen om man redigerar området runtomkring "källområdet".
Den enda lösningen jag kan komma på är att göra klart hela formuläret och vänta med länkningen till det absolut sista man gör. Med lite tur så kanske det fungerar...
Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg Man kan alltså inte få en sådan funktion att vara pålitlig?
Inget man kan skriva i VBA?
MVh
Vet faktiskt inte. Eftersom både du och jag har svårt att få det att fungera hela tiden så känns det ju inte helt 100%
Du kan naturligtvis använda makron, men det är tveksamt om det är fler än du som skall använda formuläret, kräver ju att alla användare tillåter att words använder makron.
Du skulle ju eventuellt kunna Ställ dig i huvudet, Menyn infoga-korsreferens, bokmärke
Sedan skulle du kunna göra ett makro som uppdaterar länkarna, men hur den skall se ut vette tusan. Man får ju inte välja sidhuvudet i skyddat läge, och då kommer man ju inte åt att uppdatera :bla .
Ähh, använd den länkade inklistringen. Den verkar ju fungera om man tar det som absolut sista steg.
Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg Du gjorde säkerligen följande. Får väl nöja mig med att det visas vid förhandsgranskning så länge.
På sidan 1 och infogade ett textfält.
Till Sidan 2 och in i sidhuvudet och annorlunda första sida.
Infoga/Fält/Ref/ och valde bokmärket text1.
Tillbaka till Sidan1.
Låser fälten och matar in ett nummer.
Förhandsgranskar och det kommer på fler sidor.