ARBETSDAGAR är egentligen en funktion för att räkna fram ett datum som ligger XXX-arbetsdagar fram i tiden från datumet YYY. Syntaxen är
=ARBETSDAGAR(YYY;XXX;helgdagar)
YYY= startdatum
XXX= antal ARBETSdagar vi vill gå fram i tiden
helgdagar= adressen till en lista med Lediga dagar (utöver lör/sön)
Nu kör vi ett knep. Vi vill ju egentligen inte gå fram i tiden (om det inte är en helgdag). Men om vi tar: (YYY-1) så hamnar vi på dagen innan den vi är intresserad av, sedan ber vi den hitta nästa ARBETSdag (xxx=1).
=ARBETSDAGAR(YYY-1;1;helgdagar)
Då kommer datumen att bete sig precis som du vill.
Om YYY är en vanlig arbetsdag så är första arbetsdagen efter "igår" (YYY-1) "samma dag". Om YYY är en Helgdag så är ju första arbetsdagen efter "igår" (YYY-1) nästa helgfria arbetsdag.
WOW, den förklaringen får nog komma med på min personliga 10-top lista över opedagogiska beskrivningar :-)
En liten lista istället, det kanske är begripligare...
YYY (YYY-1) Nästa arbetsdag
må sö må
ti må ti
on ti on
to on to
fr to fr
lö fr må
sö lö må
må sö må
Det sista argumentet i formeln ARBETSDAGAR är:
helgdagar. Det är en lista någonstans med helgdagar utöver lördag/söndag (det är ju olika i varje land, företag har olika regler osv, antar att det är därför man måste skriva listan själv)
I mitt exempel så har jag infogat ett nytt kalkylblad "helgdagar" där jag skrivit upp datumen för helger under 2006. Adressen till listan är
Helgdagar!$A$1:$A$12
Om vi tar ditt exempel med "dag 8, cykel 1" (cell D3 på blad b) så hämtar du datumet du vill undersöka på blad "a", dvs "=a!C9"
YYY är a!C9
Men för att vårt trick skall fungera så tar vi
YYY-1 är (a!C9-1)
XXX är 1, dvs antalet ARBETSdagar vi vill gå fram i tiden (egentligen 0-dagar, men eftersom vi kör knepet så...)
Efter mycket om och men så kommer vi fram till att du vill ändra din begripliga, enkla och fina formel
=a!C9
till den krångliga och fula x(
=ARBETSDAGAR((a!C9-1);1;Helgdagar!$A$1:$A$12)
Puhhhh