webForumDet fria alternativet

Går över till Opera...

10 svar · 665 visningar · startad av zcorpan

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Nu är det dags att göra ett allvarligt försök att gå över till Opera. Det är några grejjer jag stör mig på eller inte fått ordning på ännu:

När man klickar på scrollen (mittenknappen på musen) för att "autoscrolla" flyttas muspekaren till mitten av fönstret. Går det göra så att muspekaren inte flyttas?

Hur får man Hotmail att funka med E-postklienten? Vad ska det vara för ingående och utgående server? Den föreslog mail.hotmail.com för båda men det verkar inte funka. Behöver jag Hotmail Popper?

Går det göra så att target="_blank" och target="new" ignoreras helt och hållet? (I Firefox går det med user_pref('browser.link.open_newwindow', 1); ) Jag hittar inget i opera:config om det. Det kanske går att fixa med userjs men det vore smidigare om det fanns en inställning bara.

Går det få bort Opera-ikonen från task bar (bredvid klockan i aktivitetsfältet)?

Varför är monospace-text större än i andra webbläsare? Går det ändra?

zcorpan skrev:

Ok, det här har jag mer eller mindre fixat med user.css:

@namespace url(http://www.w3.org/1999/xhtml);
pre, code, kbd, samp, tt { font-size:81.25%; }
pre code, pre kbd, pre samp, pre tt,
code code, code kbd, code samp, code tt,
kbd code, kbd kbd, kbd samp, kbd tt,
samp code, samp kbd, samp samp, samp tt,
tt code, tt kbd, tt samp, tt tt { font-size:inherit; }

Fast det här ändrar inte på monospace-text i Läs Kanaler (och andra ställen)... :(

Jag bytte till ett annat teckensnitt istället. Century Schoolbook Monospace BT. Skönaste monospace-teckensnitt jag hittat än så länge. Den har lägre x-height än Bitstream Vera Sans Mono som jag använde tidigare.

dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inlägg

zcorpan skrev:

När man klickar på scrollen (mittenknappen på musen) för att "autoscrolla" flyttas muspekaren till mitten av fönstret. Går det göra så att muspekaren inte flyttas?

Inte vad jag vet. Jag kan inte tänka mig att det finns en setting för detta utan jag misstänker dessvärre att det är en inbyggd s.k. feature.

zcorpan skrev:

Hur får man Hotmail att funka med E-postklienten? Vad ska det vara för ingående och utgående server? Den föreslog mail.hotmail.com för båda men det verkar inte funka. Behöver jag Hotmail Popper?

Tillåter hotmail att man använder POP eller motsvarande till att börja med? I sådana fall borde det stå vilka servrar resp. portar som gäller på din mail, någonstans under options/settings, kanske. GMail fungerar bra med M2(maildelen i Opera) om du kan tänka dig att byta mail.

zcorpan skrev:

Går det göra så att target="_blank" och target="new" ignoreras helt och hållet? (I Firefox går det med user_pref('browser.link.open_newwindow', 1); ) Jag hittar inget i opera:config om det. Det kanske går att fixa med userjs men det vore smidigare om det fanns en inställning bara.

Spontant kan jag bara komma på 3 saker men jag har inte forskat i detta ännu.

• Högerklicka på länken, välj Open.
  • Lägg in ett UserJS-script.
  • Använd mittenknappen på musen. Tryck Shift+mittenklick för att ändra mittenknappens beteende och ändra till Open.

Vi får se, eventuellt kan jag ta mig tid senare i kväll/eftermiddag för att se om det går att ändra på den vanliga, vänstra, musknappens beteende. Jag tycker att det borde gå men jag är ingen expert på Opera.

zcorpan skrev:

Går det få bort Opera-ikonen från task bar (bredvid klockan i aktivitetsfältet)?

Det finns ingen GUI-baserad inställning för att ändra detta men om du skriver in följande i adressfältet borde det gömma ikonen:

opera:config#UserPrefs|ShowE-mailClient

Eventuellt måste du starta om Opera för att ändringen skall kännas av.

I och med den här ändringen kommer du inte se någon "you have mail"-ikon i system tray men det går fortfarande att kolla detta inne i Operas gränssnitt. Jag tycker hur som haver att det är riktigt bekvämt att ha den notifieringen nere i tray, detta i kombination med ett ljudklipp som spelas upp när mailen trillar in, men vi har alla våra egna preferenser.

Har du Windows XP kan du välja vilka tray-ikoner som skall synas och vilka som skall döljas.

zcorpan skrev:

Vet ej. :o

Mr. N.Medlem sedan sep. 20025 507 inlägg

Jag har problem med att vissa teckensnitt blir pyttesmå i Opera 9, ni kan kolla själva på t ex http://www.unt.se/ under Senaste nytt. För mig blir det i alla fall nästan oläsligt små och plottriga bokstäver.

/red. Lyckades komma runt problemet genom att ändra minsta teckenstorleken till 10 istället för 6 (Verktyg > Inställningar > Avancerat > Teckensnitt).

Jag testade "Ignore Target" under User Prefs men det verkade inte fungera riktigt utan det triggade popupblockern att stoppa länkarna istället. Det såg ut som den enkla/rätta/bäst lämpade lösningen men så var tyvärr inte fallet.

Förresten, ikonen nere i systray visas om man använder M2, chat eller feeds, jag uttryckte mig lite fel när jag sa att den försvinner om man använder M2. Ingen verkar ha blivit förvirrad eller vilseledd men jag tänkte att jag kunde klargöra detta ändå.

zcorpan skrev:

Det här har jag fixat med ett userjs...:

window.addEventListener("DOMContentLoaded", function(){
  var links = document.links;
  for (var i = 0, len = links.length; i < len; ++i) {
    var link = links[i];
    if (link.target == "new" || link.target == "_blank") {
      link.target = "_self";
    }
  }
}, false);

Det fungerar bara efter hela dokumentet laddats, men det är förmodligen tillräckligt bra.

bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Man måste väl betala för att få ett pop-konto hos hotmail? Värdelöst.

CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg

bassebhu skrev:

Man måste väl betala för att få ett pop-konto hos hotmail? Värdelöst.

Gmail är bättre :P

zcorpan skrev:

Det här har jag fixat med ett userjs...:

window.addEventListener("DOMContentLoaded", function(){
  var links = document.links;
  for (var i = 0, len = links.length; i < len; ++i) {
    var link = links[i];
    if (link.target == "new" || link.target == "_blank") {
      link.target = "_self";
    }
  }
}, false);

Det fungerar bara efter hela dokumentet laddats, men det är förmodligen tillräckligt bra.

Av ren nyfikenhet: varför använder du inte removeAttribute()?

dAEk^ skrev:

Av ren nyfikenhet: varför använder du inte removeAttribute()?

På vilket sätt är det bättre?

Om jag visste svaret hade jag inte frågat. ;)

Eller strunta i det förresten, jag tänkte fel.

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.91fd2ad2
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)