webForumDet fria alternativet

Webbläsarkrig

12 svar · 497 visningar · startad av nitro2k01

nitro2k01Medlem sedan aug. 20037 630 inlägg

Den självklara kommentaren är att du ska byta till Firefox eller Opera.
Vill du inte det så är det väl bara att rapportera buggen till microsoft och hoppas på det bästa.
Det enda jag kan komma att tänka på är om du eventuellt har några tredjeparts-plugins, t ex sökfält eller annat. Som ev. skulle kunna framkalla olika buggar.

legis skrev:

Inte helt överraskande svar av nitro. Jag fortsätter i samma stil och säger att IE7 spelar skiten av de båda nämnda ovan.

"Ok, I'll rephrase"
Jag ersätter byta till med pröva. Hur ska han kunna veta om eventuellt någon annan browser passar honom utan att ha prövat? Något begrepp som spöar skiten ur finns inte, allt är upp till personlig smak. Men även ett icke-val är ett val.

FuelMedlem sedan okt. 20001 325 inlägg

IE7 är ju i betastadiet och den är riktigt ostabil för tillfället..

Jag tycker också att du ska p r ö v a Firefox eller Opera, så får du se vad begreppet " spöa skiten ur " innebär :D

JymdisMedlem sedan mars 20015 637 inlägg

Att IE7 skulle vara ostabil vill jag inte hålla med om. Använder den både hemma och på jobbet och den fungerar hur bra som helst. Dock är den ju i beta.

Lite tråkigt är det med alla som säger testa en annan läsare, det är liksom inte någon lösning på det specifika problemet. Jag menar, om din bil går i sönder, vill du att verkstaden ska säga "Prova en annan bil"?

Jymdis skrev:

Lite tråkigt är det med alla som säger testa en annan läsare, det är liksom inte någon lösning på det specifika problemet. Jag menar, om din bil går i sönder, vill du att verkstaden ska säga "Prova en annan bil"?

Om det gick att ladda ner en ny bil gratis, med full ångerrätt, skulle jag inte ha något mot det förslaget. Och om ett program krånglar kan det vara ett tillfälle att testa ett program, även om det går att lösa urpsrungsproblemet.
Men om fillkille verkligen vill använda IE, så är det legis tips som gäller. Skulle också vara kul att veta hur det gick för honom.

fillekilleMedlem sedan aug. 200564 inlägg

Jag har ju Båda webläsarna IE och FireFox.... men jag tycker att IE e smidigast och så, i FF måste jag va fan installera massa skitiga plugins på sidorna, sedan när den söker hittar den fan ju inte, kasst ju.....
Därför använder jag mig av IE

Bara av rent intresse, vad är det för skitiga plugins du syftar på? Och kan du ge exempel på vad den inte hittar när du söker?

CompusaMedlem sedan jan. 20022 952 inlägg

legis skrev:

Jag fortsätter i samma stil och säger att IE7 spelar skiten av de båda nämnda ovan.

Skulle i så fall vilja höra lite argument! Om du är seriös med ditt uttalande så är det inte annat än kvalificerat skitsnack i mina öron.

legisMedlem sedan juli 20044 440 inlägg

Compusa skrev:

Skulle i så fall vilja höra lite argument! Om du är seriös med ditt uttalande så är det inte annat än kvalificerat skitsnack i mina öron.

Motfrågan blir ju då, vad är dina argument? ;)

SjodahlMedlem sedan maj 20033 137 inlägg

IE 7 automatiskt
När Internet Explorer 7 är färdig kommer den att distribueras automatiskt som en högprioriterad säkerhetsuppdatering. Det berättar Magnus Lindkvist som är säkerhetsansvarig på Microsoft.

Bara så ni vet ;)
så det är bara att vänja er hehe

legis skrev:

Motfrågan blir ju då, vad är dina argument? ;)

Några av mina argument (Som gällde när jag lämnade IE, en del har väl ändrats sedan dess)

• Inga tabbar (Fixat i IE7)
  • Går inte att helt utplåna nerladdningar av activeX-kontroller. (Om man stänger av nerladdningar helt och hållet kommer det fortfarande upp en ruta som säger att den här sidan kanske inte visas korrekt, vilket är irriterande ibland om jag inte vill installera kontrollen) (Fixat?)
  • Bristande stöd för XHTML och W3C CSS.
  • Sårbarheter relaterade till FSO-objektet. Dessa bör vara fixade, men jag litar inte fullt ut på att det ännu inte finns oupptäckta buggar kring detta.
  • Bristande javascript-debugging.
  • Går inte att blockera reklam.
  • Går inte att hindra en sida från att ändra storlek och position på fönstret med javascript. (Fixat i IE7?)
  • Små saker i vilka menyval som finns osv.
  • Kan inte använda skins.
  • IE's sätt att hantera javascript på klientsidan. Istället för att sänka behörighetsgraden för lokala sidor, så ger man lokala sidor full behörighet till filsystem osv, men inaktiverar javascript som sådant för lokala sidor. Vilket betyder att man måste justera inställningarna en del för att kunna testa sidor med javascript lokalt utan att förlora säkerhet.
  • Inget native stöd för png-bilder med alfa-transparens. (Fixat i IE7?)
  • Det faktum att jag personligen blivit drabbad av malware två gånger när jag har surfat med IE genom "zero effort"-attacker (Alltså attacker som inte kräver mer än att man går in på en sida för att infekteras) men ingen gång när jag har surfat med Opera eller FF.

Det är vad jag kan komma på på rak arm, finns nog lite fler anledningar om jag tänker efter mer noga, men dessa argument räcker för mig. Och även om IE har stöd för tabbar nu iom IE7, så känns det liksom för sent.

Erik JuhlinMedlem sedan maj 20007 625 inlägg

Har nu delat tråden "IE 7 stänger ner sig med flikar! ;(".

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 269 inlägg

nitro2k01 skrev:

Inget native stöd för png-bilder med alfa-transparens. (Fixat i IE7?)

Ja, men buggen att märkta PNGer (labeled PNGs) får fel färgåtergivning finns kvar. (Det går dock kringgå genom att använda omärkta PNGer.)

246 ms totalt · 3 externa anrop · cache AV · v20260731051352-full.56cc9887
118 ms — hämta statistik (db)
124 ms — hämta forumlista (db)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)