webForumDet fria alternativet

Argument för Thunderbird

8 svar · 518 visningar · startad av dAEk

dAEkMedlem sedan feb. 20041 777 inlägg

Själv använder jag Opera som både min webbläsare och epostklient vilket fungerar ypperligt, men det betyder inte att man inte är öppen för andra alternativ.

Även om jag inte lär gå över vill jag gärna ha lite mer kött på benen vad gäller Thunderbird(Tb), så nu skulle jag vilja veta vad ni tycker är bra och vad som är mindre bra med programmet. Vilka extensions har ni lagt in? Vad fick dig att lämna din gamla epostklient och varför valde du Tb?

Kort och gott: vad finns det för argument som talar för Thunderbird?

greyhoundMedlem sedan maj 20031 399 inlägg

Den är fristående samt jag kan ha samma e-postklient i windows och linux.
Därav Thunderbird. Dock tycker jag också att Thunderbid är bra :)

spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg

Snygg, enkel och lättanvänd är den, behöver inga addons. Helt enkelt en jäkligt bra mail/news-klient. Det är det primära argumentet för TB.

Sekundära argument är att man kan ha samma på Windows/Linux/Mac, och att den inte är ett lika attraktivt mål som t.ex. Outlook för virusmakare eftersom färre använder den (huruvida TB är säkrare i sig är en annan diskussion som vi inte behöver ta här ;) ).

nitro2k01Medlem sedan aug. 20037 630 inlägg

greyhound skrev:

Den är fristående samt jag kan ha samma e-postklient i windows och linux.

spango skrev:

Sekundära argument är att man kan ha samma på Windows/Linux/Mac,

Detsamma gäller Opera.

nitro2k01 skrev:

Detsamma gäller Opera.

Operas mailklient är väl inte fristånde utan du behöver opera?

oelbalMedlem sedan jan. 20013 016 inlägg

Senast jag testade Thunderbird så fungerade inte trådningen utan mail speciellt bra. Hur ser det ut nu?

Inte för att jag på något sätt ämnar lämna Evolution, men det kan alltid vara bra att uppdatera sig... :)

oelbal skrev:

Senast jag testade Thunderbird så fungerade inte trådningen utan mail speciellt bra. Hur ser det ut nu?

Inte för att jag på något sätt ämnar lämna Evolution, men det kan alltid vara bra att uppdatera sig... :)

Trådning av mail funkar kanon.
Jag kör trådning av ett par mailistor, problem uppstår dock när vissa som skriver till listan istället för att skapa ett nytt mail svara på någon annans.

:stefan:Medlem sedan apr. 20008 032 inlägg

Jag bytte från Operas mail till Thunderbird (iofs via The Bat en sväng) mest för att jag fick flera konton att kolla och de gamla klienterna klarade inte av det på ett vettigt sätt. Med Thunderbird gick det galant! :)

dAEkMedlem sedan feb. 20041 777 inlägg

greyhound skrev:

Operas mailklient är väl inte fristånde utan du behöver opera?

Om man ändrar vissa inställningar kommer Opera agera enbart mail-klient. Det är absolut "doable", men det hör kanske inte hit.

I alla fall, argumentet "lättanvänd" kan jag nog hålla med om. TB är ganska lik Outlook vilket näst intill alla har använt någon gång i sitt liv.

Trådning av mail verkar trevligt. Jag har sett några screenshots och det ser himla användbart och användarvänligt ut.

Hur är det "känslan", känns TB lika klumpig som Firefox? Det är nog en lite konstig formulering från min sida men jag har svårt att förklara det...
Minnesanvändningen, hur är den? Roffar TB åt sig lika mycket minne som Firefox när man använt programmet en längre tid?

Genererad på 366 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb