Jag har två flikar i mitt excelldok. Flik A och flik B. I vissa celler ska det stå samma information och jag vill bara fylla i informationen på en flik för att spara tid (egentligen har jag många fler flikar). Jag vill ha en formel i flik B i cell A1 typ så här: OM flik A cell A1 är tom, visa tomt, annars visa vad som står i cell A1 i flik A. Kan inte vara så svårt men jag får inte till det... Någon som kan hjälpa mig?
OM-formel i excell
4 svar · 752 visningar · startad av Yoda
Du behöver ju inte ens en OM-formel!?
I blad B cell A1: =A!A1
Om du absolut vill använda en om-formel ser den ut så här t.ex:
=OM(A!A1="";"";A!A1)
Fungerar nästan
Första alternativet fungerar inte. Det står 0 i cellen när A1 på blad A är tom. Jag vill inte det ska stå någonting.
Det andra alternativet fungerar men inte med färgen som jag har som villkorsstyrning (har andra celler här än A1):
=OCH(P37<$B$56;CELL("typ";P37)<>"t") //visa röd färg
=OCH(P37=$B$56;CELL("typ";P37)<>"t") //visa gul färg
=OCH(P37>$B$56;CELL("typ";P37)<>"t") //visa gul färg
Hur ska jag skriva här för att den inte ska visa gul färg när rutan är tom? Det gjorde den inte innan, men när jag nu la till om-formeln kommer gul färg upp när cellen är tom.
Om du har koll får du gärna förklara cell("typ";p37)<>"t" för mig, det förstår inte jag vad det betyder. Har fått hjälp här på wF. Trodde att det var att den inte skulle visa något när den är tom...
CELL("typ";xx) returnerar t, v eller e beroende på vad cellen innehåller. t är just tom. Problemet är att "" inte är en tom cell. Det går inte att returnera ett äkta tomt värde.
Med tanke på dina villkorsformateringar förutsätter jag att det är siffror vi talar om. Då kan du göra så här:
=OCH(P37<$B$56;ANTAL(P37)>0) //visa röd färg
=OCH(P37=$B$56;ANTAL(P37)>0) //visa gul färg
=OCH(P37>$B$56;ANTAL(P37)>0) //visa gul färg
Fortsätt använda samma OM-formel som jag föreslog innan.
De två sista villkorsformateringarna kan du förenkla till
=OCH(P37>=$B$56;ANTAL(P37)>0) //visa gul färg
ANTAL(ref) räknar antalet celler med numeriska värden. "" är inte ett numeriskt värde och fljaktligen returneras 0. Om ANTAL(P37)>0 så innehåller alltså P37 ett numeriskt värde.
Tack
SUPER!! Tusen tack! Fungerar preciiiiiiiis som jag vill! Det här var ju riktigt kul! Tänk vad det går att göra i excell. :e
:L :L :L