webForumDet fria alternativet

åäö blir till html-tecken från Thunderbird

0 svar · 638 visningar · startad av Oputres

OputresMedlem sedan feb. 2004333 inlägg

Av någon anledning får mina kära mottagare å, ä och ö utbytta mot html-motsvarigheten när jag skickar mina mail från Thunderbird. Varför uppstår detta problem och hur åtgärdar jag det?

Tidigare har de blivit utbytta mot E4-liknande koder. Först trodde jag att det var cliche.se (mailservern) som gjorde detta och skev då denna nedanstående mail till dem:

> Hallå!
>
>Jag har märkt jag får problem med konstiga tecken när man bl.a. vidarebefordrar epost som legat på er server. Å, ä och ö byt ut mot =E5, =E4 och F6.
Det verkar inte spela någon roll om man vidarebefordrar direkt från webbmail eller det egna epostprogrammet.
Vet ni varför det blir så och hur jag kan lösa problemet? 

Svar:
Hej!

Det har inget att göra med vår mailserver, det har att göra med det mailprogram som ser på mailet.
Outlook Express i Windows tex är uppsat till det som kallas Unicode, där det skulle vara Western European. Och då blir det problem med HTML-mails.

För att ändra det öppnar man en mail, går upp i Visa och under Encoding byter man från Unicode till Western European.

Vänliga hälsningar

Support Sverige
-------------------------------
Cliche Webhosting Sweden
-------------------------------

Under Verktyg -> Inställningar -> Visa -> Teckensnitt står just Västeuropeisk (ISO-8859-1) och inte Unicode.

Förr i tiden fick jag alltid välja om jag skulle skicka mailet som html-version eller okodat men den möjligheten får jag inte längre. Samtidigt kan det ju inte vara så att alla mina mottagare med "moderna" epostklienter inte kan tolka html-formaterade mail.

En sak till, hur får jag Thunderbird att starta i inboxen? Jag kan inte hitta den inställningen.

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)