petriMedlem sedan juni 20064 inlägg Första bladet är sammanställningen dit det ska hämtas data från rvå andra blad. (De två andra blad är slv:s livsmedeldatabas.)
Fixar ju m h a LETARAD att hämta data från ett blad men inte två. Denna möjlighet måste finnas ifall den sökta livsmedeln inte finns bladet som innehåller slv:s databas utan den finns med i bladet som man själv har skrivit in olika livsmedel.
Finns det någon formel som löser problemet?
TosseMedlem sedan aug. 2004126 inlägg Du kan nog använda något liknande detta:
=OM(ANTAL.OM(slv!A1:A500;"livsmedel")<1;LETARAD("livsmedel";egna!:A1:B500;2;falskt);LETARAD("livsmedel";slv!:A1:B500;2;falskt))
LETARAD() returnerar #SAKNAS om värdet inte hittas så du kan använda ÄRFEL() också, men ANTAL.OM är snabbare än LETARAD().
petriMedlem sedan juni 20064 inlägg Tack Tosse, funkar perfekt fast i början var jag skeptisk :)
petriMedlem sedan juni 20064 inlägg Jaa, perfekt och perfekt. Nu var jag för snabb.
Cellen "livsmedel" hämtar innehållet från första tabellen men inte från andra tabell när jag använder rullgardin till cellen "livsmedel" http://www.webforum.nu/showthread.php?t=110882&highlight=combobox
m a o jag behöver en rullgardin-lista som hämtar från två tabeller i olika blad. Själva formeln ovan fungerar så jag borde kanske posta ett nytt inlägg?
TosseMedlem sedan aug. 2004126 inlägg Hur har du gjort din "combobox"? Inte med verifiering, utan med VBA förstår jag.
LETARAD() söker som väntat efter en vanlig textsträng så du behöver bara se till att din listruta visar alla möjliga textsträngar.
Klistra in din VBA-kod så kan säkert jag eller någon annan hjälpa dig på vägen.
PS: Varför var du skeptisk? :p
petriMedlem sedan juni 20064 inlägg Skeptisk pga formeln verkade för enkel för att funka men det ska vara enkelt ju :) KISS-metod är bäst ju.
Nä, rullgardinlistan har jag gjort med verifiering så som det står i länken http://www.webforum.nu/showthread.php?t=110882&highlight=combobox
och den hämtar ju inte från två olika blad. Och man måste stava exakt rätt vad man söker man får inga förslag för alternativ eller sånt.
Jag har sett ett liknande lösning där man kunde en del av ordet man söker i en cell, klicka på enter och sen välja från en pop up-ruta olika alternativ dvs. man behövde inte veta hur t.ex. Creme Fraiche stavas med det där lilla krumeluret ovan första e:t.
Jag misstänker att det kräver VBA kunskaper och det lilla jag lärde mig förra sommaren är som bortblåst...