eriksMedlem sedan apr. 20011 356 inlägg
Hejhej,
Jag börjar nu få ett par tusen mail i inboxen, så den är lite långsam att ladda in (några sekunder är för långtsamt alltså). Jag vill dock spara alla mail, för att kunna söka på dem. Funkarar det att lägga dessa mailen i en folder i outlook som heter "gamla mail" eller belastar de fortfarande då?
Tack på förhand!
Mvh Erik
GunnarDMedlem sedan juni 20014 250 inlägg
Varför inte dela upp mailen i flera foldrar?
antipentAMedlem sedan maj 2006297 inlägg
...och varför inte byta program?
Använder du det till nåt annat än bara mail?
cyprysMedlem sedan dec. 20003 105 inlägg
Jag tror jag sitter på mellan 50-60 olika mappar som är ordnade i någon slags struktur.
Belastar i mening av utrymme gör de sålänge du spar dem på datorn, men de behöver inte laddas in varje gång du kollar inkorgen (antar jag gäller även i outlook).
Jag vet inte om möjligheten finns i outlook men jag använder mig av en mängd filter som placerar kända mailavsändare m.m i egna foldrar (I programmet TheBat iofs). Kanske lägga ned någon timme på att ordna upp i mailprogrammet? ;)
Det är aldrig lämpligt att spara alla sina mail i inkorgen i vilket fall som helst.
Inkorgen är, som namnet antyder, en "korg" för inkommande mail, där dessa ligger innan de sorterats till rätt ställe.
För att underlätta brukar man sätta upp olika filterregler som flyttar över mail automatiskt till ett bättre ställe. Så fort det ligger tusentals mail i samma mapp kommer det dock att ta lite tid att få upp innehållet i den mappen. Därför låter man aldrig mappinnehållet växa så mycket...
DannyMedlem sedan juli 20048 477 inlägg
...jag brukar lägga mailen i kataloger, har gjort en katalog för varje person/företag som jag mailar med, de flyttas dit, både inkommande och utgående mail. Övrigt lägger jag i nån sorts övrigtkatalog, det är inget viktigt alls som ligger kvar i inkorgen. Sedan brukar jag försöka ha som policy att efter varje nyår arkivera mailen och börja om på ny kula liksom. Man bränner ner PST'n på CD och sparar filen på datorn kanske så man kan komma åt den lätt när man ska söka. Outlook är ganska smidigt på det viset (tycker jag).
Kolla bilden här:
http://www.webforum.nu/attachment.php?attachmentid=9239
Du ser där att jag skapat en katalog för ett "Delphiproblem" jag hade, i den andra katalogen "sparat", där har jag allt jag sparat, massor med underkataloger. Praktiskt!
Det finns många program som sparar i en enda fil.
Jag använder till exempel TheBat, som sparar en fil per konto man har. Där sparas dessutom alla inställningar för kontoåtkomsten, vilket är väldigt trevligt när man ska installera på en annan dator.
TheBat är betydligt snabbare än outlook och har betydligt bättre inställningsmöjligheter också. Dessutom komprimerar den mapparna (om man vill) så att det ska gå lite snabbare och ta lite mindre utrymme.
OkkidoMedlem sedan maj 20004 460 inlägg
Jag låter alla mina mail gå via gmail. Mail som inte är superviktiga sparar jag inte på datorn och tar bort direkt. Skulle jag upptäcka att de var viktiga hämtar jag dem snabbt från gmail igen. Och i gmail har jag givetvis olika labels så de sorterar sig själv där med, och jag har mappar i mitt mailprogram också (Mail på mac)
Enda negativa med detta är att jag inte klurat ut ett sätt att skicka mail från andra mailkonto när jag ska maila via mitt mailprogram. Allting skickas via mitt gmail-konto.
Okkido:
Jag kör också gmail (två konton där). =)
Gmail är underbart.
Med TheBat är det inga problem att välja vilket konto man ska skicka från. Det borde väl funka i alla mailprogram, tycker jag?
eriksMedlem sedan apr. 20011 356 inlägg
Ok, tackar för all information. Men är TheBat väsentligt bättre? (Jag har fått för mig att många program såsom Outlook snackas ner bara för sakens skull, att de är Windows-program)
Finns det några andra möjliga alternativ?
Mvh Erik
tydalMedlem sedan juni 20033 788 inlägg
Jag körde med Thunderbird förut och trivdes bra med den, men när jag gick över från Firefox till Opera som primär webbläsare (Peter från Opera Software A/S var och hälsade på här och visade lite finesser) så gav jag även den inbyggda mailklienten där en chans, och den vann mitt hjärta.
Jag trodde det inte innan, men jag upplever det faktiskt som bekvämt att ha e-posten direkt i webbläsaren. Smidigt att inte behöva ladda ett till program. Klickar jag på en mailto-länk så öppnar den sig bara i en ny flik. Och får jag mail så går jag bara till mailfliken så har jag allting där.
Det är ju webbläsaren man använder mest, så det är ju där man är. Vill man skriva ett brev trycker man bara Ctrl+E.
Det är också behändigt att huvudvyn bara innehåller nya brev. När man svarat på ett brev eller man beslutar sig för att ett brev inte ska svaras på trycker man bara på "läst" och så försvinner det bort från huvudvyn och hamnar i "mottaget", så att det som ligger kvar i inkorgen är bara det man har kvar att besvara.
Opera klarar naturligtvis både pop, imap, news och rss.
tydalMedlem sedan juni 20033 788 inlägg
Outlook snackas ner för att det är stort, klumpigt, segt och osäkert.
På jobbet kör vi Outlook och jag kan inte komma på någon fördel. Man har ingen nytta av det utan det är bara ett nödvändigt ont.
Jag instämmer helt med tydals kommentar om outlook.
TheBat är motsatsen: litet, smidigt, snabbt och säkert. Det har till exempel en egen HTML-tolk som gör att du kan öppna HTML-mail och vara SÄKER på att du inte smittas av något virus (för ingen av de funktioner som kan smitta dig är implementerade i deras HTML-tolk). Naturligtvis innebär detta att HTML-mail inte alltid ser ut exakt som avsändaren tänkt sig, men då har man alltid möjligheten att öppna dem i sin default-browser med en enkel knapptryckning.
Operas mailklient har jag inte testat sen version 4 av browsern (har jag för mig det var). Den var hyfsad då, så den är säkert helt ok nu. Thunderbird har jag hört mycket illa om, så den har jag inte testat.
GunnarDMedlem sedan juni 20014 250 inlägg
Det finns en fördel med Outlook (inte express) och det är när man använder den i en exchange miljö.
Delad kalender, delad adressbok ... är några fördelar i detta läge.
GunnarD:
Precis. Det var därför jag frågade om han använde outlook till annat än bara mail.