webForumDet fria alternativet

Spray tar åt sig "äran"

10 svar · 828 visningar · startad av ejick

ejickMedlem sedan mars 2001895 inlägg

Hej,

jag besökte sommarstugan i helgen och skulle använda internet via modem. Jag hittade inte pappren till ett konto jag har hos telia sedan 90-talet. Åkte istället till Elgiganten där jag fick en skiva från Spray där det stod "Gratis internet" glad i hågen åker jag tillbaka och försöker installera. Dels måste jag bli förvalskund och massa grejer vilket gör att jag avbryter installationen och fortsätter leta efter användarnamn och lösenord till mitt gamla telia abonnemang.

Hittar dessa av en slump och upptäcker när jag öppnar IE att det står, förutom "- Microsoft Internet Explorer" efter webbplatstiteln står det även "provided by Spray". Då jag tycker Spray körde med vilseledande marknadsföring då det inte var gratis om man inte blev kund hos dem undrar jag om någon vet hur jag kan få bort detta skönhetsfel.

Har försökt ominstallera IE utan resultat.

QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg
nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Om du absolut inte vill använda FF så gå in i regedit och ta bort Window Title under HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Internet Explorer\Main

/r För sent...

SodastreamerMedlem sedan jan. 2006134 inlägg

Enligt konsumentköplagen(eller är det marknadsföringslagen?) så får inte ordet "gratis" användas om det krävs någon prestation för att få det gratis.

Tror faktiskt du kan kräva av dem att få tjänsten gratis med hänvisning till lagen om du orkar.

liljaMedlem sedan juli 20041 183 inlägg

Någon som har lust att testa detta då?

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Jag tror Spray har fått det där testat förut en gång, och att Spray fick rätt, ev med en liten korrigering av marknadsföringen. Dock tycker jag att gränsen mellan "Gratis" och "På köpet" kan vara lite väl tunn i vissa lägen.

Hm, jag lyckas inte hitta Window Title i regedit, men skapade för nöjes skull en egen utan resultat. "provided by Spray" står fortfarande kvar. Någon som har ett annat förslag på en lösning?

Jag vill helst inte ha någon tjänst av Spray, så jag kommer inte gå vidare i frågan att det borde vara gratis. Trist bara att de har ändrat massa saker på min dator men tristare för dem då jag inte kommer rekommendera dem i fortsättningen.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

En variant är att söka i registret efter "provided by Spray"

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

flashback har en modempool man kan användasig av gratis :)

Tack för hjälpen!

ZpookeyMedlem sedan okt. 2005145 inlägg

Telia har ett nummer där man inte behöver användarnamn eller lösenord.
Där är ingen månadskostnad men några ören dyrare per minut. Surfkostnaden kommer på telefonräkningen och inte som separat räkning som det gör när man har Telia020.

Telefonnummer till Telia för alla ("gratis") 0780-101010

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.beb2e261
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)