webForumDet fria alternativet

Excel fråga

6 svar · 656 visningar · startad av heatme

heatmeMedlem sedan juni 20063 inlägg

Har en lista med olika namn och siffror.
Vill veta hur man gör så att i en kolumn, tex D1, så letar man fram cellerna som har t.ex namn Oskar i kolumn A:A och räknar hur många Oskar som har siffra 2 i kolumn B:B.

TosseMedlem sedan aug. 2004126 inlägg

I cell D1:

=PRODUKTSUMMA((A1:A500="Oskar")*(B1:B500=2))

Funkar bra, tack för svaret.

Heatme:
>Du kanske då också vet hur man i excel genom denna formel som du la fram
>=PRODUKTSUMMA((A1:A500="Oskar")*(B1:B500=2))
>kan göra så att om man bara får fram allt som innehåller t.ex "ar" istället för
>hela namnet "Oskar".
>Så att man kan både få fram "Oskar" och t.ex "Runar" m.m.

Tyvärr har jag nu upptäckt att det inte går att använda vanliga wildcards i produktsumma(). En något krystad lösning är nedanstående:

=PRODUKTSUMMA(--(ÄRTAL(SÖK("ar";A1:A500)));--(B1:B500=2))

Den formeln kommer dock att hitta "ar" var det än står i namnet.

Någon annan kanske har en bättre lösning?

MindreVetandeMedlem sedan okt. 2005362 inlägg

Du kan faktiskt använda wildcards i SÖK. Typ:
SÖK("*ar";a1)
Men det betyder ju bara att du en etta som svar istället för possitionen.

Vill du bara ha de stängar som slutar på "ar" så får du krångla till det och slänga in LÄNGD i din formel. Något i stil med:

=PRODUKTSUMMA((SÖK("ar";a1:a500)=(LÄNGD(a1:a500)-1))*1)....

Funkar bra Tosse, tackar. Men vad betyder de där --?

MindreVetandes funktion funkar dock inte.

Går det att söka efter flera saker i en sök som t.ex "ar", "la" och "ek" utan att behöva göra flera funktioner efter varandra som här.

=PRODUKTSUMMA(--(ÄRTAL(SÖK("ar";A1:A500)));--(B1:B500=2))+PRODUKTSUMMA(--(ÄRTAL(SÖK("la";A1:A500)));--(B1:B500=2))+
PRODUKTSUMMA(--(ÄRTAL(SÖK("ek";A1:A500)));--(B1:B500=2))

Takc för alla svar.

ÄRTAL() returnar endera SANT eller FALSKT. Det gillar inte PRODUKTSUMMA() som ju vill multiplicera ihop och summera tal, inte booleaner. För att lösa detta måste man göra om SANT till 1 och FALSKT till 0. Det finns ett gäng sätt att göra detta på, mig veterligen är de ungefär lika snabba och enkla att använda.

Ett sätt är att lägga till + 0 där det behövs, SANT + 0 = 1 :p
Ett annat är att byta ut semikolon mot * i PRODUKTSUMMA(), SANT * 2 = 2
Ett tredje är att skriva -- framför booleanerna (heter det verkligen så på svenska?!?)
Und so weiter...

Hur som helst tycker jag att du ska pröva dig fram lite, jag har inte excel på den här datorn så jag kan inte testa. Jag skulle tippa på att du kan skriva

=PRODUKTSUMMA(--(ELLER(ÄRTAL(SÖK("ar";A1:A500));ÄRTAL(SÖK("el";A1:A500));ÄRTAL(SÖK("ek";A1:A500))));--(B1:B500=2))

med reservation för om jag räknade rätt på paranteserna.

Man får bra hjälp om man söker på "conditional sumproduct" i google, men alla formler är då på utrikiska (Hur Microsoft kom på att de skulle översätta formelnamnen övergår mitt förstånd!).

Lycka till!

Genererad på 361 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb