webForumDet fria alternativet

åäö

3 svar · 402 visningar · startad av Thompa__85

Thompa__85Medlem sedan aug. 2002600 inlägg

Hejsan!

Jag använder FF och på senaste tiden kan den inte läsa åäö, det blir bara en liten ruta på ett ? i. Dock inte på alla sidor, men på rätt många. Varför blir det så tro?

OputresMedlem sedan feb. 2004333 inlägg

En mycket, mycket vild chansning: Verktyg -> Inställningar -> Innehåll -> Teckensnitt och färger - Avancerat -> Teckenkodning: Västeuropeisk ISO-8859-1

JAreMANNENMedlem sedan aug. 20002 272 inlägg

Jag har liknande problem med inlägg som jag postar på ett amerikanskt forum.
Endast där jag har problem också...

Oputres skrev:

En mycket, mycket vild chansning: Verktyg -> Inställningar -> Innehåll -> Teckensnitt och färger - Avancerat -> Teckenkodning: Västeuropeisk ISO-8859-1

Den inställningen har jag, så det är nog inte felet för mig iaf...

MozfanMedlem sedan okt. 2005541 inlägg

JAreMANNEN skrev:

Jag har liknande problem med inlägg som jag postar på ett amerikanskt forum. Endast där jag har problem också...

Gå in på Visa > Teckenkodning (View > Character Encoding) eller vad det nu kan heta i din webbläsare och se vilken teckenkodning som är markerad. Oftast är det webbsidan/servern som har en kodning som inte ger stöd för dina åäö när du skriver in dem i formuläret.

Beräffande Thompa's problem, har webbsidan inte rätt (eller saknar) teckenkodning, alternativt att filen inte är sparad med rätt kodning.

Edit: Glömde tillägga att i Visa > Teckenkodning kan ni markera för visning i en annan kodning än den som är markerad. Blir det bättre, så vet ni att det är den av er valda som sidan borde visas med.

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)